|
ČASOPIS EPARHIJE DALMATINSKE "KRKA" br. 2
SADRŽAJ:
Božićna
riječ episkopa Fotija; Učenje svetog Grigorija Palme o čoveku; Posljedice
grijeha; Smisao posta; Božićni običaji; Psovka je loš znak; Sevastijan Jović
- zaslužnik i mučenik; Svečano i radosno; Ponovo "Pravila" Nikodima Milaša;
Duhovni centar "Nikodim Milaš"; Sto godina čekanja; Dan za sjećanje; Crkva u
nestalom gradu; Okupljanje oko crkve; Obnova na 430. godišnjicu; "Prepodobni
Andrej Rubljov" u Šibeniku; Sportaši sa svojim svetinjama; Ipak vjeronauka
za pravoslavne; Vjerujem u Boga, ljudi se bojim; Mirko Korolija i njegov
kraj; Ikona i nestvorena svjetlost; Priložnici; Služenje njegovog
preosveštenstva; Adresar.
IZDVAJAMO IZ SADRŽAJA:
BOŽIĆNA RIJEČ EPISKOPA
FOTIJA
Evo nas
i ove godine pred vitlejemskom pećinom i kolijevkom Bogomladenca Isusa
Hrista. Velika i nadumna tajna rođenja Boga Logosa desila se u skromnoj
vitlejemskoj pećini, koja od tog trenutka, jednom za svagda, postaje centar
svijeta – mjesto slave Božije i mjesto utjehe svim bogotražiteljima kroz
istoriju.
Rođenje Hristovo je praznik nebozemne radosti u kojoj zajedno učestvuju
anđeli i sveti, a i svaka bogoljubiva ljudska duša ozarena svjetlošću
vitlejemske zvijezde. Slično trojici Mudraca sa istoka, koji su došli da se
poklone Bogodjetetu Isusu Hristu, i mi smo pozvani da se poklonimo i
prinesemo darove novorođenome Caru nebeskom.
Koje i kakve darove, možda se pitate. Zar nije ono što smo od Boga po dobru
ove godine učinili naš veliki dar Bogomladencu?
Ako smo gladnog nahranili, žednog napojili, bolesnog posetili, zar nismo
time dar Bogu prinijeli?
Ako smo životom svojim Boga proslavljali, živeći sveto i bogougodno, zar
nismo time zlato vrline prinijeli?
Ako smo Crkvu Božiju ljubili i svojom revnošću ukrašavali Dom Gospodnji, zar
nismo time bogougodnu žrtvu prinijeli?
Ako smo stradanje braće svoje u nevoljama vidjeli, i svojim djelom ih
utješili, zar nismo time samom Hristu dobro učinili?
Eto, Bogomladenac Hristos na svoju bezgraničnu ljubav od nas ljudi takve
darove očekuje. Zato je Božić i praznik pred kojim provjeracamo svoju vjeru
i sve ono što smo kao stvorenja Božija i sinovi Božiji dužni da činimo.
Neka bi Gospod, i opet i opet, dao da mir i radost ovog praznika ispune
naše domove i naše duše, te da se možemo svojim životom priključiti
horovima anđela u slavoslovljenju božićne himne:
Slava na
visini Bogu i na zemlji, mir među ljudima dobra volja!
Svim
vjernicima Srpske Pravoslavne Crkve i svim bogoljubivim dušama željnim
vitlejemske utjehe i radosti novorođenog Bogomladenca Isusa Hrista, želimo
srećan Božić i pozdravljamo ih drevnim pozdravom:
Hristos
se rodi!
Vaistinu
se rodi!
Arhimandrit Platon
POSLJEDICE GRIJEHA
Dejstvo
grijeha proizvodi psihološko opredjeljenje, duhovne, i čak fizičke, promjene
u prirodi čovjeka. Sve te posljedice, iako mogu biti teoretski predviđene,
ne ulaze u namjere čovjeka, koji se nalazi u stanju zanesen grijehom i koji
stremi, kako on misli, ličnoj koristi. Stvarnošću u grijehu proizilazi
gubitak kako natprirodne, tako i prirodne koristi.
Po učenju Crkve, u grijehu je narušeno jedinstvo čovjeka s Bogom kao izvorom
života. Svojim slobodnim samoopredjeljenjem čovjek je presjekao svoje učešće
u blagodatnim dejstvima Svete Trojice, lišio se bliskosti Božanstvene
svjetlosti, postao stran blagodati Svetoga Duha, obukao se u debelo i grubo
tijelo i našao se u tiranskoj vlasti svojih sopstvenih strasti. U duhovno -
tjelesnoj prirodi čovjeka proizašao je nepovratni proces razdora i
razjedinjenja duhovnog i tjelesnog života. Fizička smrt se javlja
neizbježnom posljedicom tog razjedinjenja.
Čovjekovo gubljenje prirodnog i natprirodnog blaga treba smatrati rezultatom
prvorodnog grijeha. Uporedo s gubljenjem natprirodne blagodati, čovjek je
zajedno s prvorodnim grijehom naslijedio fizičku nemoć svoje prirode. Lični
grijeh usugubljava tu nemoć, čini da se zlo lakše ostvaruje, a dobro teže.
Ipak, ostajući nepovređen u grijehu, dar transcedentalne slobode dozvoljava
svakom čovjeku da ponovo ostvari svoju empirijsku slobodu i postupi u
situaciji moralnog izbora tako kako on to hoće. Fizička nemoć čovjekove
prirode i njena sklonost prema grijehu uopšte ne isključuje mogućnost
prirodnih sila da streme prema dobru.
Kod svakog čovjeka čistota i cjelomudrije javljaju se nasušnim i dragocenim
prirodnim bogastvom, kojega bi gubljenje predstavljalo nenadoknadivu štetu.
Gubljenje nevinosti do zakonog braka ili uvreda tuđe časti, predstavljaju
jedan od najužasnijih moralno i crkveno-kanonskih prestupa, koji se po
svojim subjektivno - psihološkim posljedicama može uporediti sa izgnanjem iz
prvobitnog raja.
No glavnom posljedicom grijeha javlja se gubljenje čovjekovog natprirodnog
blaga, lišavanje plodova spasonosne blagodati koja saopštava čovjeku darove
duhovnog svijeta , radosti, ljubavi i slobode.
Gubljenje blagodatnih darova vodi ličnost prema otuđenju u oblasti
međuličnosnih odnosa i prema unutrašnjemu objedinjenju , koje čovjek , u
slučaju obuzetosti strašću gordosti, pokušava kompenzirati putem dostignuća
vanjskog prevazilaženja nad svima koji ga okružuju. Zato otuđenje ličnosti i
osjećaj suparništva takođe treba smatrati važnom posljedicom grijeha.
Ako se jedna od moralnih zadaća čoveka javlja kao prevazilaženje
prirodnog egoizma i neprijateljstva , to nije ništa drugo nego smetnja
ostvarenju te zadaće i odvlačenje na put otuđenja i suparništva.
S ruskog
preveo:
arhimandrit Gerasim
Iz ivoševačke
parohije
STO GODINA
ČEKANjA
Nakon
nesretnih zbivanja na prostorima Knina i okoline,
pored
stradanja i raseljavanja srpskog naroda,
dogodilo se i veliko stradanje Crkve,
koja
je uvijek sa svojim narodom dijelila dobro i zlo.
Pored
ostalih parohija i hramova,
u
proteklom ratu je postradala i ivoševačka
parohija,za
čiji
se hram,
koji
je posvećen
prazniku Rođenja
Sv.
Jovana Krstitelja,
vezuje mnogo bitnih događaja
kao i poznatih imena Srpske Pravoslavne Crkve.
Danas
je ovaj hram filijala pri Drugoj parohiji kistanjskoj,
i po
ko zna koji put,
život
u njoj se obnavlja.
Naime,
sadašnji
hram je otpočet
graditi početkom
2O.
vijeka,
na
istom mjestu gdje je po predanju postojao hram još
u
9.
vijeku.
Radovi na izgradnji,
u to
vrijeme,
su
tekli dobro,
ali
vrijedne neimare je presjekao početak
I
svjetskog rata,
tako
da su za nastavak radova
čekali
bolja vremena.
Radovi su i nastavljeni tako da je tridesetih godina dvadesetog vijeka hram
podignut,
ali
ne i u potpunosti dovršen.
Naišla
je druga velika nevolja,
II
svjetski rat,
tako
da se sa izgradnjom hrama po drugi put stalo.
Nakon
rata,
u
pedeset godina dugoj totalitarnoj vladavini bezbožnog
socijalizma,
vjerni narod nije smio ni da priđe
svome svetom hramu a da time ne ugrozi opstanak sebe i svoje porodice,
kamo
li da nastavi sa započetom
gradnjom.
Stoga
je hram bez svoga naroda izgledao kao jedna bezoblična
neugledna građevina.
Ali život Crkve na
ovim prostorima se nastavljao i u tim uslovima. U to vrijeme ova parohija
je, kao i većina u okolini manastira Krke, bila dodijeljena na opsluživanje
sveštenomonasima iz tog manastira koji su svojim trudom i radom pokušavali
prebroditi sve nevolje koje je to vrijeme donijelo. Među tim
sveštenomonasima je bilo i nekoliko sadašnjih arhijereja Srpske Pravoslavne
Crkve, čime se malo koja parohija u SPC može pohvaliti. Tu je svojevremeno
službovao sadašnji mitropolit Dabrobosanski Nikolaj (Mrđa) zatim mitropolit
Zagrebačko-ljubljanski Jovan (Pavlović), episkop Banjalučki Jefrem
(Milutinović), episkop Istočno-američki Mitrofan (Kodić), episkop
Šabačko-valjevski Lavrentije (Trifunović), episkop Sremski Vaslije (Vadić),
episkop Bihaćko-petrovački Hrizostom (Jević) i episkop Hvostanski Atanasije
(Rakita).Svi su oni nesumnjivo ostavili na ovoj parohiji nezbrisive tragove
i utrli put mlađim sveštenicima koji su poslije njih dolazili. Neposredno
pred početak ovog poslednjeg rata, vjerni narod se počeo osjećati slobodnije
i počeo je dolaziti svetom hramu, tako da se nakon skoro pedeset godina
pauze nastavilo sa gradnjom hrama. Kao i svaki put do tada, nije se dugo
radilo - izbila je nova nevolja.
U avgustu 1995. godine velika većina naroda je, zajedno sa svojim
sveštenicima, uslijed ratnog bijesa, napustila Ivoševce. Sadašnje stanje
hrama je isto kao i 1995. godine, uz par oštećenja iz poslednjeg rata koja
se polako saniraju, tako da hram rođenja Sv. Jovana Krstitelja već treći put
u poslednjih sto godina čeka bolja vremena.
U ovom hramu se uprkos svim poteškoćama vrše redovna bogosluženja tako da je
ove godine povodom hramovne slave Svetu arhijerejsku Liturgiju služio
Njegovo preosveštenstvo episkop Dalmatinski g.g. Fotije, koji je nakon svete
Liturgije u prepunoj porti ivoševačkog hrama pozvao prisutni narod, koji je
većinom i danas raseljen i samo za vreme praznika posjećuje svoj rodni kraj,
da se vrati u što većem broju i da se zajedno sa svojim sveštenicima mole
Gospodu da se opet u ivoševačkim dvorištima začuje igra djece koja je odavno
prekinuta.
Molimo se i nadamo da će biti po molitvama Njegovog preosveštenstva, i ovim
putem pozivamo sve one koji imaju volje i mogućnosti da pomognu obnovu hrama
Rođenja Sv. Jovana Krstitelja da se jave nadležnom svešteniku o. Borisu
Milinkoviću na adresu ili broj telefona koji su dati na poslednjoj strani
ovog časopisa.
jerej Boris Milinković |
|
|