|
ČASOPIS EPARHIJE DALMATINSKE "KRKA" br. 4
SADRŽAJ:
Besjeda
na Preobraženje Gospodnje; Praznik Preobraženja; Biblijsko i pastirsko
učenje on Svetoj Trojici; Veliki jerarh Crkve Hristove Sveti Jovan
Zlatousti; Hirotonisan Episkop Gornjokarlovački; Kratki ogled o kalendaru;
Novomučenica Marija Gačinska; Ishrana;
Tako se ne ponaša u crkvi;
Preglomazan i neartikulisan skup; Predsjednik Mesić u manastiru Krki; Đaci
vjeronauke u posjeti manastirima Krupa i Krka; Obnova u manastiru Krupi;
Novi sveštenoslužitelji; Vijesti iz Eparhije; Srbinu opustošili obnovljenu
kuću; Priložnici iz Kanade
IZDVAJAMO IZ SADRŽAJA:
Manastir Krka i
jedan drevni duhovni pokret
PRAZNIK PREOBRAŽENJA
Hramovna slava u
manastiru Krki je Sv. Arhanđel Mihail, koja se slavi 21. novembra.
Međutim,od pamtivijeka se najviše vjerni narod okuplja oko krčke svetinje na
praznik Preobraženja 19. avgusta. Od kad se zna, veče pred Preobraženje
stane se okupljati narod oko manastira, prispio sa svih strana, iz bliže i
daljne okolice, ali i iz Bosne i Like. Tada su,osobito u ranijim vremenima,
ovamo dolazili s molitvenim namjerama ne samo pravoslavni vjernici, već i
rimokatolici. Jednako su prinosili priloge ovoj svetinji za zdravlje i
napredak svojih bližnjih i za spasenje svoje duše. Ta činjenica govori da je
manastir Krka nekada bio jedan od značajnih centara drevnog duhovnog
pokreta, poznatog kao isihazam, tj.
tihovanje.
Taj
pokret ima svoje začetke još u prvim vjekovima hrišćanstva, ali je uobličen
i definisan tek u 14. vijeku. Solunski episkop Sv.Grigorije Palama postavio
mu je teorijsku osnovu. Na Svetu Goru i na Balkan uopšte pronosio ga je
isihasta Grigorije Sinait. Njega je u balkanske vrleti vodio snažan osjećaj
duhovnog bratstva i duhovnog doma, kao što će kasnije kroz vjekove voditi
monahe da svijetom "lutaju Boga radi". Taj osjećaj je neke Srbe monahe odveo
u dubine Rusije, Bugare u Srbiju, Moldaviju itd. Oni su kao jedan od vidova
isihastičke prakse širili ljubav prema fizičkoj i duhovnoj domovini.Takvi
monasi su stizali i u manastir Krku i u njemu učvršćivali ideje pokreta. U
isihastičkoj tradiciji je sadržan i jedan vid specifičnog kozmopolitizma,
ali i patriotizam ispoljen kroz brigu o jeziku. Ideje duhovnog
kozmopolitizma, patriotizma i zaštite čistote jezika ostale su kroz vjekove
prisutne u životnoj praksi naroda oko isihastičkih centara, što su bili
manastiri, među njima i manastir Krka. Pred samu najezdu Turaka u bugarski
grad Trnovo patrijarh Evtimije, korifej zrele isihije, išao je ulicama grada
i hrabrio narod, podstičući ga na otpor. Dio monaha oko sv.Sergija
Radonješkog ,takođe velikog isihaste, hrabro je pao na polju Kulikovu u
borbi protiv Tatara. Jedan od njih je samo u monaškoj rizi izišao na dvoboj
nekom nepobjedivom Pečenjegu u oklopu, koji je bio tatarski megdandžija.
Obojica su pali mrtvi, probivši jedan drugog kopljima. Patriotizam osnažen
isihazmom bio je i među Srbima. Kult kneza Lazara i njegovo opredjeljenje za
"carstvo nebesko" izgrađen je na isihastičkoj ideji.
U isihastičkoj duhovnoj tradiciji ustaljena je i briga o jeziku. I danas je,
a pogotovo ranije, u predelektronskom dobu, u prostorima kuda su se sterali
naši pravoslavni manastiri s isihastičkom tradicijom, dakle u Hercegovini,
Sjevernoj Dalmaciji, Crnoj Gori, Bosanskoj Krajini, akt slušanja izgovorene
riječi isto tako bio svečan kao i njeno izgovaranje. Drugim riječima,
trebalo je imati umjeće slušanja kao i govorenja. Isihastičko učenje
podrazumjeva strogu brigu o jeziku osobito o njegovoj preciznosti i čistoti.
I sam njegov protagonista u najzrelijoj fazi, sv. Grigorije Palama, bio je
poznat po njegovanju grčkog jezika i vještini da sa minimumom riječi snažno
izrazi ono što se čini teško izrecivo, i konačno da to sve stavi u lijepu
formu. Odjek te ideje nalazimo i kod velikog srpskog pisca Sime Matavulja,
koji je živio i svoj jezik oplemenio u ozračju manastira Krke i Krupe.
Isihastičku ideju o čistoti jezika nalazimo i u jednom zapisu iz 13.
vijeka na zidu manastira
Morače. Sve se to činilo da se kroz jezik ne bi uvukla neka jeres.
Praznik Preobraženja u manastiru Krki jedan je od snažnih znakova da je u
njemu njegovana isihastička praksa i uspostavljena isihastička tradicija. U
manastirskoj biblioteci čuva se i jedan rukopis iz 14. vijeka,tačnije iz
1346. godine. To je tzv."bugarski" paterik. On je isihastički spis, što
znači da je ovamo dospio za potrebe duhovnog prosvjećivanja monaha, koji su
praktikovali isihiju, tj tihovanje. Praznik preobraženja bio je i njihov
praznik.
Donosimo jedan odlomak iz tog drevnog paterika:
"Reče
avva Antonije: Kao što ribe izbačene na suvo umiru, tako i monasi izvan
kelije, živeći obično, slabe u molitvenom tihovanju. A treba da se mi
trudimo u keliji kao ribe u moru, pa ako nekada i iziđemo da ne zaboravimo
na unutarnje blago.
Reče opet sedeći u pustinji i molitveno tihujući: Slobodan je
od triju borbi: -protiv sluha, govora i slušanja. Jedino ima da se bori sa
mislima.
Otac Arsenije, još dok je bio na carskom dvoru, pomoli se
Bogu govoreći: -Gospode, uputi me kako da se
spasem.
I dođe njemu glas govoreći: Arsenije beži od ljudi i spasićeš se. Tako avva
Arsenije| otišavši u monaštvo, opet se pomoli rekavši istu reč, i ču: -
Arsenije, beži... i molitveno tihuj, jer tu su koreni negrešenju.
Jedanput dođe blaženi Teofil arhiepiskop sa nekim knezom k ocu Arseniju i
zamoli ga da čuje od njega pouku. Starac malo zaćuta pa im reče: - Hoćete li
poslušati ono što vam kažem? Oni obećaše da hoće. Reče im: - Gde god čujete
za Arsenija, ne približavajte se! Ponovo arhiepiskop dođe k njemu. Međutim,
naredi da se vidi hoće li mu starac otvoriti. Starac mu javi: - Ako dođeš,
otvoriću ti i ako tebi otvorim, svima ću otvoriti, a onda neću više biti sam
ovde. Čuvši to arhiepiskop reče:- Ako mu naredim da ide u grad, više neću
imati prilike da idem kod svetoga.
Otide jedanput otac Arsenije na mesto gde vetar raznosaše slamu. I reče
starac: - Šta je ovo? Odgovoriše mu: - Slama oče. Reče im starac: - Zaista,
ako je neko u molitvenom tihovanju, a čuje ptičiji glas, nema mu srce mira
ni toliko koliko ova slama ima šuma".
Manastir Krka jedan je u velikom nizu onih srpskih pravoslavnih manastira
koji su zračili isihastičku praksu, kao što je to činila čitava nemanjićka
epoha. Odjeci isihazma na prostorima kuda su postojali naši manastiri s
tradicijom tog duhovnog pokreta, vidljivi su u praktičnom životu do naših
vremena. Oni su se ispoljili u književnoj umjetnosti, osobito u jeziku, ali
i u osjećanju pravoslavnog čovjeka kada je riječ o solidarnosti sa
istovjernim narodima.
S.B.
Biblijsko i patrističko učenje o Svetoj Trojici
(prvi deo)
prof. dr Hristos Vulgaris
Po svojoj
klasičnoj definiciji, kao Jedinica u Trojici i Trojica u Jedinici,
hrišćansko učenje o Bogu, ta osnova naše vere, po svetom Grigoriju
Bogoslovu, nije jasno izložena u Svetom Pismu. Ta je formulacija pre
rezultat postepenih teoloških razmatranja na temu vere Crkve kao što je u
Svetom Pismu u grubim crtama i izloženo, a što iskustvo Crkve svedoči. Ovaj
proces je započeo u drugom i bio okončan u četvrtom veku tj. u vreme kada su
se Oci Crkve borili protiv savelijanaca i monarhijanista, koji su reagujući
na gnosticizam poricali trojičnost Lica u Bogu i njihovu ravnočasnost.
Borili su se još i protiv arijevaca i makedonijanaca, koji su Sina i Duha
Svetog smatrali Božijim stvorenjima.
Na samom početku moramo naglasiti da učenje o Svetoj Trojici ne počiva samo
na nekoliko trinitarnih formula i izraza tu i tamo razbacanih, većinom u
knjigama Novog
Zaveta.
Pre će biti da celokupno biblijsko svedočanstvo ukazuje na trojičnu realnost
božanskog otkrivanja, kojom Bog otkriva sebe svetu kakav jeste i kako sam u
sebi postoji tj. otkriva tri večna načina postojanja Njegove jedne suštine.
Upravo je ova trojična otkrivenjska stvarnost domen i cilj pravoslavnog
bogoslovlja s namerom da Crkvu sačuva od svetovnih i neprosvećenih
mudrovanja. Drugim rečima, dok je ljudski razum nesposoban da u svojim
kategorijama pojmi paradoks Božije trojičnosti i jedinstva, sklon da smesti
božansku stvarnost na isti nivo sa filosofskim, religijskim i istorijskim
shvatanjima, Crkva svojim bogoslovljem produbljuje i tumači biblijsku tj.
otkrivenjsku stvarnost o Bogu. Čineći to, Crkva je uvek svesna činjenice da
Bog nije objekat ljudskih proučavanja, već njen subjekat. Isto
tako, svesna je i biblijske činjenice da nije Bog, već čovek objekat
božanske otkrivenjske energije, i da su čovekovi podvizi njegov odgovor na
osnovnu božansku energiju koja mu je upućena. Bog se otkriva u Svetom Pismu,
i to je jedini način na koji čovek može poznati Boga. Znači, Bog se otkriva
čoveku, i čovek veruje tj. prihvata Ga i tako stiče iskustvo Boga. Jedino
tada se čovek može bogoslovski izraziti.
Način na koji je Crkva bogoslovski formulisala svoju veru u Trojedinoga Boga
karakteriše neraskidivo jedinstvo i istovetnost sa samom biblijskom
realnošću. U suštini ta veza između biblijske stvarnosti i Crkve postoji od
kada je Božija otkrivenjska delatnost u sveštenoj istoriji temelj verske
zajednice u kojoj se ta delatnost ostvaruje. Prema tome, u Starom Zavetu
Izrailj je Kahal Jahve, tj. objekat Božijeg delanja. Isto važi i za
Crkvu u Novom Zavetu – za zajednicu Božijeg Mesije, Isusa Hrista Sina
Božijeg. Iz ovoga takođe sledi da je Sveto Pismo, Sveto Pismo eklisiološke
zajednice, ne samo zato što je ta zajednica definisala njegov kostur i
sastavila njegov Kanon, već zato što je ta eklisiološka zajedinca kroz
određene pisce, koji su zapisali iskustvo i veru Crkve, i sama autor Svetog
Pisma. Zato je ono zalog iskustva i vere u Bogom otkrivenu realnost. To
znači da Sveto Pismo ne možemo posmatrati van Crkve i obrnuto. I da Sveto
Pismo nije otkrivena stvarnost po sebi, već da ono ukazuje na tu stvarnost.
Ova uska povezanost i sapostojanje Crkve i biblijskog otkrivanja čini Crkvu
autentičnim tumačem Svetog Pisma - njegovim čuvarem i svedokom njegovog
integriteta i istorijskog kontinuiteta. Ovo sasvim očigledno upućuje na to
da najveća opasnost izvrtanja biblijske stvarnosti o Bogu dolazi upravo od
tzv. biblijskog razumevanja Svetog Pisma tj. od ličnih tumačenja,
koja su daleko od iskustva i vere Crkve. Ta lična tumačenja potcenjuju
iskustvo eklisiološke stvarnosti i zamenjuju ulogu zajednice sa ulogom
pojedinca, ili izražavajući se Pavlovim rečima, menjaju ulogu tela sa
ulogama određenih članova, kojima je data vrhovna vlast ( 1. Kor. 12,12-30;
Rim. 12,4-8). Sveti apostol Pavle je sasvim jasan kada kaže da ulogu savkog
uda određuje celina tj. telo, i to do te mere da svako sebično
vladanje pojedinog uda narušava jedinstvo tela i ugrožava sam njegov život i
postojanje (1. Kor. 12,15-21).
Da biblijskoj otkrivenjskoj stvarnosti preti da bude izvrnuta necrkvenim
tumačenjima, očigledno je i iz činjenice da svaki pojedini čitalac ima
karakteristične principe i sposobnosti zapažanja, koje se razlikuju od
ostalih čitalaca; kao i od činjenice da nijedan pojedinac, pa čak ni
generacije nisu sasvim upoznati sa principima i mogućnostima zapažnja
pojedinaca i generacija iz daleke prošlosti; a posebno drevnih zajednica
koje su bile svedoci tog božanskog delanja u istoriji. Prema tome, niko ne
može ispravno tumačiti biblijsku stavrnost, osim ako ne održava neophodnu
vezu sa tom zajednicom koja je iskusila Božije delanje. Ta veza između
prošlosti i sadašnjosti je neprekinuti lanac sveštenog predanja formiranog
neprekinutim, živim iskustvom prošlosti u sadašnjosti tj. pravom svešću o
crkvenom telu. I upravo ta svest čuva jedinstvo i identitet crkvenih
teoloških osvrta i učenja o biblijskoj otkrivenoj stvarnosti o trima
Ličnostima u Bogu. Ono što je bilo otkriveno toj istorijskoj eklisiološkoj
zajednici, verom je predato sledećim crkvenim generacijama. Prema tome,
bogoslovlje se ne može razlikovati od samog iskustva Crkve, koje
sledstveno tome ne može odstupati od otkrivene stvarnosti koju svedoči Sveto
Pismo, a otkrivena stvarnost se ne može razlikovati od večnog načela
postojanja Boga. Tako dolazimo do trojične vere u Boga iz dva pravca tj. iz
samog otkrivanja, tačnije iz ikonomije kroz hristologiju, i još više
pnevmatologije i iz bogoslovlja, koje izvire iz samog Trojedinog
Boga, pa se kroz otkrivanje završava u hristologiji i pnevmatologiji.
Teologija i ikonomija uviru u istu stvarnost. Ovo ukazuje na to da, što se
Svete Trojice tiče, mesta za bilo kakav monizam nema.
Prevod sa
engleskog jezika
sestrinstvo Trojeručice
|
|
|