JOSIF (Rajačić)
patrijarh srpski
(1848 - 1861)
Ilija Rajačić (u monaštvu Josif) rođen je u Lučanima 20. jula 1785. od oca
Luke, sveštenika, i majke Vasilije. Osnovna znanja dobio je u nemačkim
građanskim školama, a zatim je učenje nastavio u Zagrebu, Karlovcima i
Segedinu, gde je kod pijarista završio prvu i drugu godinu filozofije.
Studije je nastavio u Beču, gde je učio latinski jezik, lepe umetnosti i
više nauke, ali univerzitetske studije nije završio. Studije je prekinuo
usled ratnih prilika i stupio u đački bataljon, 1809, kada su se Francuzi
približili Beču.
Pošto je prekinuo studije, stavio se na raspolaganje svome episkopu Mojsiju
(Miokoviću) i 10. aprila 1810. primio monaški čin u manastiru Gomirju. Kao
gomirski sveštenomonah, a kasnije i protosinđel, službovao je u episkopskom
dvoru u Plaškom. Za arhimandrita proizveden je 20. decembra 1811. Kao
arhimandrit gomirski i aministrator Eparhije pakračke posvećen je 24. juna
1829. za episkopa dalmatinskog u Sabornoj karlovačkoj crkvi od mitropolita
karlovačkog Stefana (Stratimirovića).
Kao episkop dalmatinski vladika Josif je otvorio u Šibeniku Klirikalnu
školu. Kada je od njega zatražen izveštaj na koji način bi se iz
dalmatinskih pravoslavnih crkava mogle ukloniti ruske bogoslužbene knjige i
koliko bi stajalo štampanje istih u Beču ili Pešti, izbegao je odgovor na
taj način što je za štampanje dao vrlo visoku cenu u želji da se od toga
plana odustane.
Do prvog sukoba između episkopa Josifa i dalmatinske vlade došlo je povodom
prelaska dvojice sveštenika u uniju. Polemika se još više zaoštrila kada mu
je saopšteno da je zadatak vlade da podstiče prelazak pravoslavnih vernika
na uniju. Episkop Josif bio je prisiljen da digne svoj glas zbog
prozelitizma, zbog kojeg je došlo do velikog uznemirenja u narodu i do
demonstracija. Kada su građanske vlasti zatražile brisanje iz pravoslavnih
matičnih knjiga onih lica koja su prešla na uniju, episkop Josif se nije dao
zaplašiti i nije izdao naređenje parohijskom sveštenstvu za brisanje tih
lica u parohijskim maticama. Najzad, odlukom Dvorske kancelarije od 5. jula
1833. episkop Josif premešten je za episkopa vršačkog. Ova vest je
obradovala rimokatolike, a rastužila pravoslavne vernike.
Svojim odlučnim stavom u odbrani pravoslavlja episkop Josif stekao je
simpatije kod mitropolita Stefana (Stratimirovića), čijim je zauzimanjem i
sinodalno izabran za episkopa vršačkog.
Svojim prilogom od 3.600 forinata episkop Josif položio je temelj
gimnazijskom fondu u Vršcu. Vrlo brzo je poželeo da iz Vršačke eparhije
pređe u Bačku eparhiju, ali mu se želja nije ispunila.
Prilikom izbora novoga mitropolita u avgustu 1842. carskom komesaru je
naređeno da u slučaju da ne dođe do sloge u izboru jednoga lica, i to
jednoglasno, saopšti Narodno-crkvenom saboru da će car imenovati novoga
mitropolita. Tako se i dogodilo. Prvi put u istoriji Karlovačke mitropolije
car je u licu episkopa vršačkog Josifa imenovao karlovačkog mitropolita.
Iako je postao mitropolitom, što je toliko želeo, Josif je bio nezadovoljan
i poražen ovakvim ishodom. Ovaj presedan će 1881. godine poslužiti caru da
imenuje episkopa bačkog Germana (Anđelića) za srpskog patrijarha.
U vreme dolaska mitropolita Josifa na položaj poglavara Karlovačke
mitropolije zaoštravaju se odnosi između južnih Slovena i Mađara, a takođe i
između Mađara i Nemaca u Austrougarskoj carevini. Svojim poznatim i
značajnim dugim govorom u Gornjem domu Požunske dijete ustao je mitropolit
Josif u zaštitu svoga naroda. Ovim govorom pokušao je da zainteresuje
nadležne državne faktore za otvaranje svešteničkog seminara, uzdizanje
gimnazija u Karlovcima i Novom Sadu u rang punih gimnazija i popravljanje
stanja u postojećim učiteljskim školama. Uspeo je samo da otvori
Mitropolitsku štampariju u Karlovcima.
Kada je talas revolucije, koji je pošao iz Pariza, zahvatio i Austriju,
došlo je do velike uznemirenosti i vrenja među Srbima u Austrijskoj
carevini. Videći uzrujanost srpskog naroda, mitropolit Josif je odlučio da
se priključi narodnom pokretu rekavši: „Mi ćemo s narodom, pa šta Bog da.”
Naime, mlađi školovani ljudi su želeli veliku državu u kojoj bi se našli svi
Srbi, starija pak školovana srpska generacija želela je potpunu građansku
ravnopravnost za Srbe, a seljaci, pritisnuti kulucima i nametima, olakšanje
svoga stanja. Mitropolit Josif je za 1. maj 1848. sazvao prethodni sastanak
u cilju formiranja javnog mišljenja, s tim da kasnije sazove Narodno-crkveni
Sabor. U celu ovu akciju uključila se Srbija sa željom da pomogne Srbima u
Vojvodini. Karlovačka skupština 1848. godine potpuno je uspela da poveže sve
Srbe.
„Ona je dala
prilike Srbiji da vrati Vojvodini stari dug iz vremena ustanka i da se i
pred sobom i pred celim svetim pokaže kao potpuno zrela za punu političku
samostalnost, koju tada formalno još nije imala”.
Iako je mađarska vlada tražila da se rad Majske skupštine obustavi, ona je
nastavila rad. Skupštini u Karlovcima prisustvovali su u velikom broju Srbi
iz Srbije, a takođe i izaslanici i posmatrači srpske vlade. Ova skupština se
izdvaja od svih ostalih, jer su u njenom radu učestvovali predstavnici
celokupnog srpskog naroda bez obzira na državne i pokrajinske granice. Na
njoj je mitropolit Josif proglašen za patrijarha i u tom dostojanstvu
potvrđen je carskim manifestom od 15. decembra 1848. „Patrijaraška čast,
tada od naroda obnovljena ostala je kao od naroda stvorena, a ne od vlasti
podeljena, kako je Austrija pokušavala predstaviti.”
Pokušaj patrijarha Josifa da u Karlovcima 1854. godine otvori univerzitet
nije uspeo.
Iako omrznut na dvoru cara Franje Josifa
I
, patrijarh Josif odvažno je branio crkveno-narodne interese i zbog toga
često dolazio u sukob sa carem i centralnim vlastima u Beču. Takav je bio i
onda kada su bile u pitanju čisto crkvene stvari. Nije, na primer, dozvolio
episkopima (dalmatinskom, erdeljskom i bukovinskom) da učestvuju u radu
sinoda koji je 1852. trebao da popuni četiri upražnjene eparhije, jer
pomenutu trojicu nije birao Sveti arhijerejski sinod Karlovačke mitropolije,
već su imenovani. Imenovanje pravoslavnih episkopa od strane cara patrijarh
je smatrao protivnim kanonskim propisima Pravoslavne crkve i srpskim
privilegijama tim pre što se i sam stideo svoga imenovanja za mitropolita.
Ukidanje Vojvodine 1860. bolno je odjeknulo u duši ostarelog patrijarha koji
je tim povodom uputio svoj protest caru. Car je svojeručnim pismom dozvolio
sastanak Narodno-crkvenog sabor koji je otvoren 2. aprila 1861.
Iste godine, 1. decembra 1861, umro je patrijarh Josif u Karlovicma.
Sahranjen je u Sabornoj karlovačkoj crkvi. |
|
 |