|
1. HRIŠĆANSTVO U DALMACIJI DO DIOBE CRKAVA
Hrišćanstvo je doprlo u Dalmaciju već u
apostolsko doba. Apostol Pavle sam kaže da je propovijedajući stigao čak do
Ilirika (Rim. 15, 19), a za svoga učenika Tita veli da je otišao na
propovijed u Dalmaciju (2. Tim. 4, 11). Blaženi Jeronim, porijeklom
Dalmatinac, takođe govori o Pavlovoj propovijedi u Iliriku, a Epifanije
Kiparski opet tvrdi da je apostol Luka (možda kao pratilac Pavlov)
učestvovao u evangelizaciji Dalmacije, Galije, Italije i Makedonije.
Predanje o radu apostola Pavla u Dalmaciji je ostalo i dalje živo.
Dalmatinski istoričar Ivan Lucijus (+1679) zabilježio je i konkretniji
podatak kako se apostol Pavle prolazeći kroz Dalmaciju zaustavio kod grada
Burnuma, nedaleko današnjeg Kistanja, blizu rijeke Ticijus (današnje Krke),
što ukazuje na postojanje jedne hrišćanske opštine u ovom kraju već u
apostolsko doba. To nas podsjeća na katakombe nad kojima je kasnije sagrađen
manastir Krka u kome je po Lucijusovom kazivanju na nekoj dasci bio urezan
slovenski zapis o ovom boravku apostola Pavla u Dalmaciji. I visovački
franjevac, istoričar Vinjalić, piše sto godina poslije Lucijusa da su se ,,u
manastiru sv. Arhanđela, u kome danas kaluđeri žive, nalazili napisani
dotični stihovi na slovenskom jeziku u spomen boravljenja u tome mjestu
apostola Pavla.” Predanje o boravku apostola Pavla u Dalmaciji pominje i
Alberto Fortis u svom putopisu. Ova tradicija dobila je i svoj likovni izraz
u jednoj slici koja se nekad nalazila u manastiru Krki, a prikazivala je
apostola Pavla kako propovijeda Dalmatincima obučenim u narodne nošnje.
U toku prvih triju vijekova uhvatilo je hrišćansgvo u Dalmaciji korijena i
pored gonjenja za vrijeme koga su i ovdje zapisana mnoga imena mučenika, od
kojih je ostao u naročitom poštovanju sv. Domnio, Dujmo, episkop solinski,
koji je stradao u Dioklecijanovom gonjenju početkom 4. vijeka. Poslije
Milanskog edikta (313.) hrišćanstvo je i u Dalmaciji rapidno krenulo
naprijed i uskoro na sceni crkvenih zbivanja vidimo mnoge značajne
predstavnike dalmatinske crkve. Pored romanskih kolonija u Primorju se tada
pojavljuju i grčke kolonije, koje jačaju naročito otkako je Dalmacija,
najprije privremeno (437.), a poslije propasti zapadnog rimskog carstva
(476.) definitivno došla pod vlast Vizantije, odnosno Istočnog rimskog
carstva. Od vremena cara Justinijana (527-565) te grčke kolonije postaju i
rasadnici grčke kulture o čemu svjedoče mnogi spomenici od Ravene pa niz
čitavo jadransko primorje. Po primorskim gradovima služi se u hrišćanskim
crkvama na latinskom, ali i na grčkom jeziku, naročito u mjestima gdje su
bile jače grčke kolonije.
Razvoj hrišćanske crkve u Dalmaciji bio je ozbiljno ometen dolaskom Slovena,
Srba i Hrvata, koji su zajedno sa Avarima mnoge oblasti na Balkanskom
poluostrvu opustošili, mnoge gradove razrušili i crkvenu organizaciju
razorili. O geografskom smještaju Srba i Hrvata na ovom području daje
najraniju sačuvanu informaciju vizantijski car-istoričar Konstantin
Porfirogenit (945 -959): ,,Od rijeke Cetine počinje zemlja Hrvatska i pruža
se prema Primorju do granice Istre... a prema Cetini i Livnu graniči sa
Srbijom.” Ovo Porfirogenitovo kazivanje usvojili su, ili na osnovu drugih
izvora utvrdili, i naši stariji istoričari. I Lucijus veli da su Hrvati
zauzeli dio Dalmacije od Istre do Cetine, a Srbi dalje na jug do Drača. To
usvaja i Mavro Orbin, Andrija Zmajević, Rački, Ljubić, Miklošić i drugi.
Naposljetku, to potvrđuje i činjenica da je Hum odvajkada bio u sastavu
srednjevjekovne srpske države, a sjeverna Dalmacija je ulazila u sastav
hrvatske države, koja je od 1102. ušla u personalnu uniju sa Ugarskom. U
primorskim gradovima prevladavalo je romansko stanovništo. Ono se tu i na
ostrva sklonilo sa kopna pred slovenskom stihijom.
Hristijanizacija doseljenih Hrvata i Srba počela je već od doseljenja, ali
je napredovala sporo. Strani, latinski i grčki bogoslužbeni jezik bio je
tome najveća smetnja, jer je pored nerazumijevanja rađao podozrenje i strah
da strani propovjednici ne bi bili eksponenti stranih sila, franačke ili
vizantijske države. Treba, naime, naglasiti da je 732. godine vizantijski
car Lav III Isavrijanac, da bi se osvetio papi zbog protivljenja njegovoj
ikonoboračkoj politici, oduzeo ispod papine jurisdikcije Siciliju, Donju
Italiju i cio Ilirik, a s njime i cijelu Dalmaciju i Prevalis, te ih
potčinio carigradskom patrijarhu. Tako je stvoren princip da se granice
carigradske patrijaršije podudaraju sa granicama vizantijske države. Dok se
tako carigradska patrijaršija našla pod zaštitom vizantijske države, papa se
stavio pod zaštitu franačkog kralja Pipina malog, čijeg će sina Karla
Velikog 800. g. birati za rimskog cara. Karlo je uskoro osvojio sjevernu
Dalmaciju, što je utvrđeno i Ahenskim mirom (812.), kada su Vizantiji ostala
od sjeverne Dalmacije samo ostrva Krk, Cres, Lošinj i Rab i gradovi Zadar,
Trogir i Split. Tim područjem upravljao je carski namjesnik ili prokonzul
(strateg) sa sjedištem u Zadru, koji je poslije razorenja Salone ostao sve
do 1918. glavni grad sjeverne Dalmacije. Tada su franački misionari
pokrstili dalmatinske Hrvate, čiji je knez priznavao vrhovnu vlast
furlanskog markgrofa i franačkog kralja.
Hrvati su s vremenom uspjeli da asimiliraju avarske i romanske ostatke, da
se otresu franačke i vizantijske vlasti i da stvore svoju državu koja je
trajala od 9. do 12. vijeka. Primorski gradovi, iako više nisu bili onako
nezavisni kao pod Vizantijom, ipak su zadržali svoja osnovna municipijalna
prava. Tako je ostalo i poslije 1102, kad je Hrvatska ušla u personalnu
uniju sa Ugarskom. Ta unija nije uticala na etničko stanje u Dalmaciji.
Romansko stanovništvo u primorskim gradovima miješalo se sa hrvatskim i
prilično se asimiliralo, dok su se ostaci ilirsko-keltskih plemena na kopnu
povlačili pred Hrvatima u planinske krajeve i zbog geografskih uslova i
nesigurnosti odavali se mahom nomadskom stočarskom načinu života. Njih su
još Vizantinci nazivali Mavrovlasima (Crni vlasi), pa su to ime usvojili
kasnije i Sloveni, Hrvati i Srbi. I Mlečani su ih zvali Murlaki ili Morlaki.
Kasnije, kad se oni budu sasvim asimilirali sa Hrvatima i Srbima, neće ovaj
naziv više imati etnički značaj, već će označavati onaj dio dalmatinskog
stanovništva, koji se po planinskim predjelima dalmatiskog kopna bavi
stočarskim načinom života.
Kad je Ugarska, stupivši u zajednicu sa Hrvatskom, izbila na Jadransko more,
našla je opasnog takmaca u Mletačkoj Republici. I jedna i druga sila željela
je da pridobije uza se dalmatinske gradove, ali su oni uglavnom ljubomorno
čuvali svoje autonomije, i ma koliko da su izražavali uzajamno rivalstvo,
bili su solidarni u otporu prema strancima. Oni su čuvali svoj regionalni
dalmatinski patriotizam (dalmatinizam) i ponosili se njime.
U crkvenom životu hrvatske Dalmacije prevladala je u 10. i 11. vijeku
latinština. Ćirilo-metodska glagoljica i ćirilica nisu mogle da se održe,
jer su njima pisane bogoslužbene knjige vizantijskog obreda, dok je ovdje od
ranije ušao u upotrebu latinski jezik, kako u opštem životu, tako i u crkvi
i obredima. Otpor latinštini od strane nižeg sveštenstva i mnogih episkopa
na čelu sa ninskim episkopom Grgurom završio se neuspjehom. Latinaši su
pobijedili, te je na splitskom saboru 1060. konačno zabranjeno služenje na
slovenskom jeziku i rukopolaganje za sveštenike onih lica koja ne znaju
latinski. Kako je to bilo baš u vrijeme konačnog rascijepa između istočne i
zapadne crkve (1054.), poslužilo je to pojačanju razlika izmeću Hrvata koji
su sada, po sili zaključaka lateranskog i ovog splitskog sabora, uveli
latinštinu, i Srba koji su se služili ćirilicom i njome pisali prevode
bogate vizantijske bogoslužbene i bogoslovske literature, a bogosluženje
vršili na slovenskom jeziku po grčkom obredu. Srbi ostadoše u istočnoj,
grčkoj hrišćanskoj sferi, a Hrvati u zapadnoj, latinskoj. Ne bi u tome bilo
naročitog zla po naše narode da je etnička granica bila jasna i kroz
vijekove stabilna. Sa njenim pomjeranjem i miješanjem Srba i Hrvata, kao
pripadnika istočne i zapadne crkve, dolazilo je do uzajamnog trvenja, koje
su spoljni politički faktori često potpirivali i dovodili do otvorenog
antagonizma, tako štetnog i po Srbe i po Hrvate. Podjela crkava je po naše
narode posebno fatalan događaj, jer je granica između podijeljenih crkava i
oštrica svih aspiracija, prozelitizama i antagonizama kao oštro sječivo kroz
vijekove ranjavalo naše nacionalne organizme. Naši neprijatelji su to do
maksimuma koristili.
|
|
|