|
3. POD MLEČANIMA I
TURCIMA
Mlečani su oko sto trideset godina upravljali najvećim dijelom Dalmacije.
Uslijed nesigurnosti bosanskog stanovništva, zbog čestih udara Turaka, kroz
cio 15. vijek produžavale su se pojedinačne migracije srpskog stanovništva
iz Bosne u Dalmaciju. Prema izvještaju mletačkog dalmatinskog providura
Antonija Kontarini prešlo je između 1413. i 1417. ,,mnogo naroda iz Bosne,
od koga je regrutovano 5.000 dobrih vojnika”. Od polovine ovoga vijeka
pominje se u sjevernoj Dalmaciji cio niz pravoslavnih crkava, u Kuli
Atlagića (1450.), Pađenama (1456.), Polači (1458.), Golubiću (1463.),
Kninskom Polju (1468.) i drugim mjestima.
Pošto su pod Turke pale Bosna (1463.) i Hercegovina (1482.), nastala je u
Dalmaciji velika nesigurnost. Turci su upadali i na ovo područje, pljačkali
i pustošili. Susjedne oblasti trebalo je stalnim upadima, pljačkom,
robljenjem i paležom zastrašiti i primorati stanovništvo da samo napušta
svoja ognjišta, a zatim su takva napuštena područja lako padala pod tursku
vlast. Tako je to i u Dalmaciji bilo. Godine 1465. prebjeglo je hrvatsko
stanovništvo Makarskog primorja sa svojim sveštenstvom na ostrva. Deset
godina kasnije (1475.) pobjeglo je mnogo naroda iz Cetinjske krajine u
Primorje. Za vrijeme mletačko-turskog rata od 1498. do 1503. hiljade
hrvatskih starosjedilaca pobjegoše iz Dalmatiskog zagorja k moru, te veći
dio prijeđe na ostrva u blizini Zadra i Šibenika (Uljan, Pašman, Zlarin,
Prvić, Krapanj), a manji se nastanio oko utvrđenih mletačkih gradova na
kopnu. ,,Ugarski kralji, piše fra Stipan Zlatović, zabavljeni razmiricama
velmoža i u sveđernom ratu s okolnimi vladari, nisu se ni sjećali ovoga
kraja svoje krunovine. Tvrdi gradovi u vlasništvu zapovjednika bez blaga i
vojnika, zalud vapijahu u prijetećoj pogibli kraljevu pomoć; dok Turci na
čete i na jake odrede prodirahu sad na jedan, sad na drugi kraj, plijeneć,
paleć, i puk u robstvo odvodeć bez odpora i straha, jer ne bijaše vojske
niti mogućstva okupiti je i uzdržati... Hrvatski knezovi i vlasnici velikih
posjeda i vlastitih tvrdih gradića, videć se izloženim neizbježnoj pogibli
divjih čopora, ostaviše dvore i imanja, i zakloniše se u mletačke gradove
pri moru, ili se preseliše u Hrvatsku... Za gospodari odseliše i kmetovi, te
zemlja ostade pusta na potarluku turskih paripa... Stolne su crkve bile
popaljene, župe i sela razmetnuta, samostani razkopani i svećenstvo se
razbjeglo i rasulo. Zaklonio se tko je živ utekao da sahrani glavu za
mletačke bedeme pokraj mora. Od Cetine do Zrmanje nigdje svećenika, niti
svetog mjesta, nego se usjednula prava abominatio desolationis.”
Pravoslavni Srbi koji su se od ranije doselili u sjevernu Dalmaciju i
sagradili ovdje svoje skromne crkve i manastire, rijetko su ih napuštali i
pred Turcima odlazili u Primorje, nego su većinom davali otpor turskim
pljačkaškim četama i branili svoje domove i crkve. Za njih Turci nisu bili
takvo iznenađenje i strašilo kao za dalmatinske Hrvate, koji slušajući o
strahotama turskih napada, nisu imali smjelosti da ih sačekaju, niti je ko
postojao ko bi organizovao otpor. O tome Končarević piše: ,,Pri sih
proizšestvijah narod naš pravoslavni mužestveno soprotivljašesja Turkom,
osobeno že v zaščitje svojih cerkvej, i blagodarja sej jego mužestvenosti,
za malimi izlučenijami sohranilisja onje nevredimi. Katoliki že vsje svoji
mjesta ostaviša i cerkvi ih vsje opustješa.”
Hrvatski pisac, franjevac Vinjalić, svjedoči kako su ,,Vlasi koje danas zovu
Morlaki, a koji su pravoslavne vjere, nastanili se u Dalmaciji, a to je u
predjelima Liburnije i Japidije, u kojim su predjelima prije stanovali
Hrvati, koji su svi bili latinske vjere.” Malobrojni preostali hrvatski
živalj povukao se u ,,planinske zbjegove.” I srpski doseljenici nastanjivali
su se prvobitno takođe u planiskim predjelima radi zaštite od turskih
pljačkaških upada. Našavši se tu zajedno, preostali rimokatolici i
pravoslavni, ,,sveđerno su živjeli u najlipšoj slogi i ljubavi.”
Doseljavanja Srba u Dalmaciju bila su tada permanentna, ali u većim grupama
su se dogodila naročito između 1523. i 1527. godine, kad je prešlo više
hiljada srpskog naroda sa mnogo svojih sveštenika. Zato uskoro vidimo da se
grade nove pravoslavne crkve po Dalmaciji. Između 1524. i 1537. pominju se u
Končarevićevu Ljetopisu crkve u Biljanima, Ostrovici, Karinu, Đevrskama,
Kistanjama, Biovičinom Selu, Radučiću, Mokrom Polju i Žagroviću. Mnoge
napuštene i razorene rimokatoličke crkve Srbi su sa pijetetom obnavljali i u
njima obavljali svoje bogosluženje.
Prilikom turskih upada i ratovanja po sjevernoj Dalmaciji stradala su i
srpska naselja i njihove crkve i manastiri. Neke od njih su odmah
obnavljane, a neke su čekale na obnovu i godinama. Godine 1480. bio je
opljačkan manastir Dragović a njegovi kaluđeri razagnani. Tek poslije
dvadeset godina povratiše se oni u manastir i otpočeše njegovu obnovu.
Manastir Krupa je stradao 1502. godine. Turci ga tada napadoše i opljačkaše,
a kaluđeri su bili primorani da se sklone u manastir Krku, odakle su se
vratili tek po sklopljenom primirju (1503.).
Turci su u ovim ratovanjima postepeno zauzimali Dalmaciju, dio po dio. Do
1533. Turci su od Mađara oteli Kotare sa Ostrovicom, Bukovicu sa Skradinom,
Kninsku, Drnišku i Cetinsku krajinu, splitsko Zagorje i sve do Neretve. Od
toga je formiran kliški sandžak, na čijem čelu se nalazio Murat beg,
porijeklom iz Šibenika. To ratovanje i konačno tursko zauzimanje
kontinentalne Dalmacije završilo se padom Klisa (1537.) i mirom između
Mletačke Republike i Turske (1540.). Tada je konačno likvidirana mađarska
vlast na ovom području, a Dalmacija je podijeljena na dva dijela. Mletačkoj
Republici, koja je tom prilikom morala da plati Turcima 30.000 dukata u ime
ratne štete, ostala su samo ostrva i primorski gradovi, među kojima na prvom
mjestu Zadar sa Ravnim Kotarima, a sve ostalo je potpalo pod Turke. Tako su
se gotovo sva dalmatinska srpska naselja našla pod istim gospodarom pod
kojim su se nalazili i njegovi jednokrvni sunarodnici u Srbiji i Bosni. To
je još više pojačalo doseljavanje Srba u Dalmaciju tim prije što su to
forsirale i turske vlasti koje su iz čisto ekonomskih i vojno-političkih
razloga nastojale da ove opustjele krajeve nasele i učine ih korisnima po
državu. Takvih seoba bilo je i prije i poslije sklapanja mira. O tome
svjedoče izvještaji mletačkih činovnika. Godine 1531. i 1539. oni javljaju
da sa doseljenim Srbima dolaze i mnogi njihovi sveštenici, kojima doseljeni
narod bezuslovno vjeruje. Godine 1551. doselilo se nekoliko hiljada Srba u
Kninsku krajinu, a 1577, po kazivanju Vinjalića, jake grupe ,,Srba ili Vlaha
sada zvanih Morlaka i koji su svi pravoslavne vjere” spustili su se sa
bosanskih planina na površ između Krke, Dinarskih Alpa i Jadranskog mora i
tako pojačali ranija srpska naselja.
Doseljavanja Srba u sjevernu Dalmaciju produžila su se za vrijeme turske
uprave ovim područjem. Bilo je tu samoinicijativnih migracija, ali bilo je,
kao što rekosmo, i kolonizacije, koja je vršena od strane turskih vlasti
radi ekonomskog aktiviranja i vojničke obrane ovoga pograničnog područja.
Nevolje koje je ovaj ratnički elemenat trpio zbog svoje pozicije i
krajišničke službe, bile su u 17. vijeku pojačane uslijed mletačko-turskog
rata oko ostrva Krita (Kandije) poznatog pod imenom Kandijskog rata
(1645-1669). Poslije teškog ratovanja od četvrt vijeka, u kome su Mlečani
imali samo spočetka uspjeha, morali su sklopiti mir po kome su izgubili
Krit, ali su radi otštete dobili malo proširenje u Dalmaciji sa utvrđenim
Klisom. Nova mletačko-turska granica išla je kosama prvih brda nedaleko od
obale. Po mletačkom izaslaniku Nani, koji je s turskim izaslanikom utvrđivao
ovu granicu, nazvana je ona ,,linea Nani”, a dobijeno područje ,,vecchio
acljuisito” (stari posjed). Iskoristivši uskoro turski neusjeh pod Bečom
(1683.) i daljnje njihove neuspjehe u ratu sa Austrijom, Mlečani su na ovom
području oteli od Turaka 1686. Sinj, a dvije godine kasnije i Knin, te je
tako cijela sjeverna Dalmacija od Cetine do Zrmanje došla pod mletačku
vlast. Kako se rat produžavao, Mlečani su pomoću španskih četa i uskočkih
mišica i krvi osvojili Hercegnovi i Gabelu. Na osnovu odredaba mira
zaključenog u Sremskim Karlovcima (1699.) Mletačka Republika je dobila nova
proširenja u Dalmaciji. U komisiji za razgraničenje u Dalmaciji bio je od
strane Republike providur Grimani. Republici su pored dosadašnjeg uskog
primorskog pojasa pripali Knin, Vrlika, Sinj, Vrgorac i Gabela i oko svakog
toga mjesta njegova okolina na sat hoda oko njega, kao neutralni i
odbrambeni pojas. Ta nova granica nazvana je ,,linea Grimani”, a dobiveno
područje ,,nuovo acljuisto” (nova tekovina). Poslije novog tursko-mletačkog
rata (,,morejski rat”) i zaključenog mirovnog ugovora u Požarevcu (1718.)
Mlečani su u Dalmaciji dobili Imotsku krajinu do Dinare i Prologa sa
izvjesnom korekturom stare granice. Ta nova mletačko-turska granica u
Dalmaciji nazvana je ,,linea Mocenigo” po providuru Moćenigu koji je od
strane Republike učestvovao u komisiji za utvrđivanje nove granice, a
dobivena teritorija nazvana je ,,novissimo acljuisto” (najnovija tekovina).
USKOCI - U vrijeme ovog gotovo neprestanog ratovanja i proširivanja
mletačkog posjeda u Dalmaciji naročito su se na mletačkoj strani u borbi sa
Turcima istakli ,,uskoci”. ,,Uskočivši” ispod Turaka u mletački dio
Dalmacije, uskoci su branili mletački dio Dalmacije od turskih upada, a u
ratnim vremenima bili gotovo jedina vojska Mletačke Republike, koja se na
ovom frontu borila protiv Turaka. Jedna grupa tih uskoka napustila je
Dalmaciju poslije pada Klisa (1537.) i turske ruke i otišla u Senj, gdje je
njihovu snagu i hrabrost iskoristila Austrija, a kad ih više nije trebala
ostavila ih je bez ikakve pomoći, upućene jedino na pljačku i gusarenje.
,,Nema naroda na svijetu koji bi za odbranu od Turaka bio tako spretan kao
što su uskoci”, piše jedan tadašnji italijanski izvor. Među dalmatinskim
uskocima 16. i 17. vijeka najveću slavu su stekli: Đuro Daničić, Miloš
Slavčić, Vukman Vlatković, Ivan Novaković-Vlatković, Marko Margetić, Marko
Domazetović, Đurađ Vranjanin, Đurađ Maslarda, Ivan Senković, Martin
Posedarski i drugi.
Posebno su čuveni uskoci Ravnih Kotara u zaleđu Zadra, čija su junačka djela
i vrline opjevane u mnogobrojnim narodnim pjesmama tzv. uskočkog ciklusa.
Kotarski uskoci su za vrijeme Kandijskog rata spasli Republici njene
pozicije u Dalmaciji. Serdar Janko Mitrović, rodom iz Žegara, spasio je
1647. Šibenik koji je napao Mehmed paša Tekelija sa 40,000 Turaka. To je
oduševilo uskoke (,,Morlake”), te otpočeše krvavi obračun sa Turcima koji
nije prestajao sve do Požarevačkog mira (1718.), pa i kasnije. Tih
sedamdeset godina predstavljaju zaista jedno ,,megdansko doba” u kome su se
pored Janka Mitrovića (+1659.) i Petra Smiljanića istakli njihovi sinovi
Stojan Janković (+1687.) i Ilija Smiljanić, a uz njih Vuk Mandušić (+1648),
čiju je slavu opjevao Njegoš u Gorskom Vijencu, a mletački providur za njega
rekao da je ,,na Krajini cijenjen više nego ijedan drugi”, pa Vuk Močivuna,
Vid Žeravica, Todor Kladnić, Bajo Nikolić-Pivljanin, Cvijan Šarić i drugi. |
|
|