|
4. CRKVENI ŽIVOT POD TURCIMA
Crkveni život pravoslavnih Srba doseljenih u Dalmaciju od 14. do 17. vijeka
razvijao se u skladu sa političkim i ostalim okolnostima na ovom području.
Prvu brigu o doseljenim pravoslavnim uskocima (,,morlacima” ili ,,vlasima”)
vodili su u kontinentalnom dijelu Dalmacije sveštenici i kaluđeri koji su
zajedno sa pojedinim migracionim grupama prelazili ovamo, dok su oni
malobrojniji Srbi po dalmatinskim primorskim gradovima pritjecali pod
duhovno staranje grčkih sveštenika, koji su bili parosi često brojnih grčkih
kolonija po dalmatinskim gradovima. Kasnije su uz grčke parohe postavljani i
srpski kapelani, koji su za svoje vjerne mogli da služe na crkvenoslovenskom
jeziku.
Naročiti značaj u crkvenom i vjerskom životu dalmatinskih Srba imala su
njihova tri manastira nastala u samom početku doseljavanja Srba u ove
krajeve. Oni su kao centri pravoslavnog vjerskog i crkvenog života bili i
geografski ravnomjerno raspoređeni. Dok je za Ravne Kotare i kraj pod
Velebitom bio duhovni centar manastir Krupa, imala je Bukovica svoj manastir
Krku, a Cetinska krajina - Dragović. Krka je ubrzo stekla najveći ugled među
ovim manastirima, kako zbog toga što je njen postanak vezan za ličnost
Jelene sestre cara Dušana, tako i zbog svog centralnog geografskog položaja
u ovim naseljima. Nadzor nad ovim manastirima vršilp su obližnji episkopi,
zetski i hercegovački, a kasnije dabrobosanski. Krčki iguman je u crkvenom
životu Dalmacije imao prvenstvo časti među sveštenstvom, a u narodu poseban
ugled. Narod je imao učešća u njegovom izboru. To nam pokazuje primjer
krčkog jeromonaha Simeona. Njega su predstavnici sveštenstva i naroda
izabrali za igumana, na osnovu čega ga je proizveo u taj čin zetski
mitropolit Josif i izdao mu o tome na Veliku Gospojinu 1454. sinđeliju u
kojoj veli da je uvažio ,,jednodušnoje izbranije vsego svjaščenstva i
blagočestivago naroda”. Sinđelija jasno ukazuje na to da ovaj iguman nije
imao da upravlja samo svojim manastirom, već i okolnim narodom na što ga
mitropolit ovlašćuje. Po blagoslovu ovog episkopa podizane su po Dalmaciji
mnoge crkve: 1450. crkva sv. Nikole u Kuli Atlagića, 1456. sv. Đurđa u
Pađenama, 1458. sv. Petra i Pavla u Polači i 1458. sv. Stevana u Golubiću.
Oko 1468. podignuta je crkva sv. Đurđa u Kninskom Polju, a 1467. crkva sv.
Arhanđela Gavrila u Miranjama. Između 1524. i 1537. podignute su mnoge crkve
naročito u Bukovici.
Ovakvo stanje neredovne crkvene jurisdikcije ostalo je i prvih decenija po
padu Dalmacije pod Turke (1540.). Obnova Pećke patrijaršije (1557.) donijela
je i crkvenom životu u Dalmaciji sređenije stanje. Briga o crkvi u Dalmaciji
bila je od strane Patrijaršije povjerena dabrobosanskom mitropolitu, koji je
svoje sjedište prenio iz manastira Banje u Dabru u manastir Rmanj na tromeđi
Bosne, Like i Dalmacije. Zato se u titulaturi dabrobosanskih mitropolita do
nedavna održala i titula ,,egzarh cijele Dalmacije”. Kako su ovi krajevi pod
Turcima bili podijeljeni na dva sandžakata, kliški i lički (ovome je
sjedište bilo u Kninu), dabrobosanski su mitropoliti, da bi označili svoju
jurisdikciju nad ovim krajevima, nazivali sebe često i ,,kliški i lički”. Za
vrijeme dabrobosanskog mitropolita Varlaama osvećena je 1567. crkva sv.
Đurđa u Smokoviću, a 1571. rukopoložio je on dva mlada kaluđera, Venijamina
i Danila i poslao po njima nekoliko antiminsa i dosta bogoslužbenih knjiga
za dalmatinske crkve. Varlaamov nasljednik, mitropolit Simeon, naziva se u
jednoj svojoj poslanici mitropolit ,,dabrobosanski, fojnički, kliški i
dalmatinski”. Njegov nasljednik, Gavrilo Avramović ,,mitropolit bosanski i
kliški i lički”, kao egzarh pećkog patrijarha za Dalmaciju, mnogo se brinuo
za napredak dalmatinske crkve. On piše bratstvu manastira Dragovića i pita
koliko bi trebalo sveštenika za sav okolni narod, ali upozorava da ne bi
trebalo rukopolagati mnoge već samo one koji su sposobni za svešteničku
službu. Mitropolit Gavrilo je 1578. postavio igumana manastira Krke za
upravitelja crkvenih poslova u Dalmaciji, koji ima da upravlja u njegovo ime
i njega o svim potrebama dalmatinske crkve da izvještava. Zbog toga je
manastir dobio nekoliko obližnjih parohija radi svoga lakšeg izdržavanja i
oslobođenje od plaćanja godišnjeg doprinosa mitropolitu. U vrijeme
mitropolita Aksentija (1589-1601), koji je obišao velik broj dalmatinskih
crkava, vladala je u Dalmaciji još uvijek glad, zbog koje su petorica
kaluđera manastira Dragovića 1585. napustili svoj manastir. Otišli su čak u
Mađarsku i tamo u Baranji osnovali manastir Grabovac. Mitropolit je 1590.
zatekao u Dragoviću samo starog kaluđera Petronija i dva mlađa kaluđera.
Nemirno vrijeme patrijarha Jovana (1592-1614) u kome su podizani ustanci
protiv Turaka od Banata do Peći i Hercegovine, vrijeme kad su spaljene mošti
Svetog Save (1594.), nije ostavilo ni Dalmaciju na miru. Pod uticajem
vremena i dogaćaja, neki splitski plemić Bovani Alberti pomoću senjskih
uskoka preote 1596. od Turaka Klis, ali za kratko, jer su ga Turci već
poslije dva mjeseca povratili i gorko se svetili na dalmatinskim hrišćanima.
Tada je velik dio Srba iz okoline Klisa i ostalih mjesta Dalmacije napustio
svoja ognjišta i odselio u Gorski Kotar. Ti Srbi su tada naselili Gomirje,
Vrbovsko i Moravice. Sa njima je pošlo i nekoliko kaluđera iz manastira
Krke, koji su 1602. osnovali u tom kraju manastir Gomirje.
Novi pećki patrijarh Pajsije (1614-1648) imao je težak zadatak da crkvi,
politički kompromitovanoj pred Turcima, povrati njihovo povjerenje. Zato se
on nije povodio za agentima zapadnih sila i rimske kurije, već je nastojao
da prividnom političkom lojalnošću prema Turcima odvrati njihov gnjev i
omogući crkvi što mirniji život i aktivnost. On nastoji da podigne u narodu
prosvjetu, njeguje nacionalnu kulturu i tradicije, piše knjige i opravlja
stare, daje inicijativu da se one čuvaju i prepisuju, a crkve da se živopišu
i uljepšavaju.
On je pisac žitija i službe posljednjem srpskom caru Urošu. U duhu njegove
politike, a nastojanjem dabrobosanskog mitropolita Teodora i trudom krčkog
igumana Joakima osnovana je u manastiru Krki 1615. prva do sada poznata
škola za spremanje svešteničkog podmlatka. U to vrijeme, ili nešto malo
ranije, živopisana je crkva manastira Krupe. Taj živopis je izradio Georgije
Mitrofanović, tada najbolji srpski slikar, koji je svojim freskama proslavio
manastir Moraču i hilandarsku trpezariju.
Međutim, Turci su i dalje vršili veliki teror nad narodom i manastirima.
Zato su dragovićki kaluđeri 1619. napustili svoj manastir i otišli u
Grabovac za svojom ranijom braćom, te im je manastir opustio. I Krupa je
uskoro doživjela veliku tragediju. Turci su 1620. došli u manastir radi
pljačke, ali im se kaluđeri odupru. To razdraži Turke te manastir potpuno
opljačkaju i zapale, jedan kaluđer pogibe a ostali se razbjegoše na razne
strane. Tek 1642. vratiše se preživjeli kaluđeri u svoj manastir, koji je
bio potpuno pust i zarastao u grmlje. Manastir Krka spasavao se mitom sve do
Kandijskog rata za vrijeme koga su uskočke čete na strani Republike udarale
na Turke. Kako su Turci doznali da je manastir Krka glavni centar
buntovničkih dogovora, udariše 1647. na manastir, opljačkaše ga i zapališe,
a kaluđeri pod zaštitom uskočke vojske izbjegoše sa nešto naroda iz Kistanja
i Bukovice u Zadar. Interesantan
je podatak da je s kaluđerima i narodom izbjeglo tada iz manastira Krke,
najprije u Šibenik a zatim u Zadar, i sedamdeset đaka, što ukazuje na
činjenicu da je krčka bogoslovija do tada radila.
Ovako nemirno i nesigurno stanje potrajalo je sve do 1699. i 1718, kad je
cijela Dalmacija pripala Mletačkoj Republici i riješila se turskih zuluma.
Međutim, tada će pravoslavna crkva u Dalmaciji početi da doživljava nova
iskušenja.
Grčke crkvene opštine u primorskim gradovima, kojima su se pridruživali i
tamo doseljeni Srbi, potpadale su za čitavo vrijeme mletačke uprave pod
vrhoviu vlast Carigradske patrijaršije, koja je za sve pravoslavne u
Republici postavila u Veneciji ,,filadelfijskog” arhiepiskopa. U 16. vijeku
imala je ova eparhija oko 38.000 vjernih, od čega je otpadalo na Grke i Srbe
u dalmatinskom Primorju 13.000. Mletačke vlasti su podržavale
prozelitističku aktivnost rimokatoličke crkve u ovim kolonijama, što je u
njihov vjerski i crkveni život unosilo stalni nemir. Na filadelfijske pak
arhiepiskope činjen je pritisak da prime uniju sa rimskom crkvom, ali su oni
uspjevali da se tome odupru sve do kraja 17. vijeka, kad je Republika
postala gospodar cijele Dalmacije i mogla imati manje obzira prema vjerskom
nezadovoljstvu dalmatinskih Grka i Srba i njihove jerarhije. |
|
|