|
5. BORBA ZA
OČUVANjE PRAVOSLAVLJA
POD MLETAČKOM VLAŠĆU
Kad je
Karlovačkim (1699.) i Požarevačkim mirom (1718.) cijela Dalmacija došla pod
vlast Mletačke Republike, potčinila je ona sve pravoslavne Srbe na tom
području u crkvenom pogledu mletačkom filadelfijskom arhiepiskopu. Tada je
to bio Meletije Tipaldi (1685-1713). Njega su predstavnici rimokatoličke
crkve, udruženi sa mletačkom vlašću, lomili i konačno slomili da primi uniju
sa rimskom crkvom i pomogne njihove prozelitističke planove u Dalmaciji, u
kojoj su mletačke vlasti već činile vjersko nasilje nad Grcima i Srbima.
Providur Petar Valijer je još u toku rata donio odluku 1686. da pravoslavne
sveštenike imaju u buduće da postavljaju latinski biskupi, koje pravoslavni
sveštenici imaju smatrati svojim starješinama. U mnoge pravoslavne crkve
unošeni su latinski oltari (na Hvaru, u Šibeniku, Zadru, Trogiru). Meletije
Tipaldi je 1690. zvanično prihvatio uniju. Veliko zlo bilo je na pomolu.
Poslije oslobođenja Kninske krajine od Turaka pojavio se na tom području iz
Bosne izbjegli pravoslavni episkop Vasilije. Na molbu dalmatinskih Srba
postavio im ga je patrijarh Arsenije III za episkopa. Nastanio se u Golubiću
kod Knina, gdje mu je od strane tadašnjeg providura Danijela Dolfina
ustupljena jedna kuća i zemlja za izdržavanje. Međutim, tome se energično
usprotivi arhiepiskop Meletije i mletačka vlada i ubrzo nestaje svakog traga
episkopu Vasiliju u Dalmaciji.
Meletije Tipaldi je uvidio da planove o unijaćenju pravoslavnih Dalmatinaca
neće moći da sprovede bez ljudi iz tog naroda. Zato je pozvao k sebi krčkog
kaluđera Nikodima Busovića, koji je tada bio paroh u svom rodnom mjestu
Šibeniku, čovjeka kulturnog i sposobnog, sa velikim ugledom u narodu, i
predložio mu da ga rukopoloži za episkopa i postavi za svog zamjenika u
Dalmaciji. Nikodim o tome odmah obavijesti svoga krčkog igumana Josifa, a
ovaj patrijarha Arsenija III, koji se tada nalazio već u Ugarskoj. Patrijarh
je dozvolio da Nikodim postane episkop s tim da će ga on hirotonisati.
Međutim, Tipaldi je političkim razlozima ubijedio Busovića da nije moguće da
on kao mletački podanik bude rukopoložen u stranoj državi i privolio ga da
ga on hirotoniše. To je obavljeno 24. juna 1693. Latinski biskupi pišu da je
Busović prije hirotonije ispovjedio rimokatoličku vjeru, iako jedan od njih
kasnije piše da je Tipaldi bio ,,prevaren pritvornim ispovijedanjem vjere”.
Premda nisu znali za ma kakvo ispovijedanje vjere, krčki kaluđeri su primili
episkopa Nikodima Busovića s velikim nepovjerenjem. Odmah su napisali pismo
patrijarhu Arseniju III i poslali ga po dvojici kaluđera. Patrijarh se
ljutio što je Nikodim hirotonisan u ,,tuždih stranah”, ali je savjetovao
manastirskom bratstvu da bude s vladikom u miru. Tada je i Busović lično
išao k patrijarhu i svakako mu sve iskreno i potanko izložio. Kako je imao
preporuke ,,od serdara i od sve krajine i poglavara dalmatinskih”, patrijarh
ga potvrdi za episkopa dalmatinskog. Vrativši se od patrijarha, Nikodim
Busović, koji se obično sam nazivao ,,episkop krčki”, otpočeo je uređivanje
svoje eparhije potpuno samostalno, ne obazirući se više na unijatskog
mletačkog arhiepiskopa. Među sveštenstvom je zavodio red i disciplinu,
obnovio manastir Dragović, unapredio Krku, kod crkve sv. Jovana u Bribiru
sagradio mali manastir, na kome se mjestu i danas nalazi ,,Busovićeva kula”,
a kako je stekao poštovanje i lokalnih političkih vlasti, uspio je da se
izda odluka o slobodnom ispovjedanju vjere i pravoslavnog bogosluženja u
Šibeniku, što je izazvalo oštru reakciju šibenskog biskupa Kaligarija. Na
osnovu preporuke providura Moćeniga i Zanea mletački senat je 11. novembra
1702. priznao Busoviću duhovnu vlast nad pravoslavnima u Dalmaciji i za
njegovo izdržavanje dodijelio mu posjed u Biljanima.
Stanje dalmatinskog naroda pod novom vlašću bilo je neobično teško i za ovaj
ratnički narod ponižavajuće. Narodni zborovi (lige), koji su ranije bili
organi narodnog samoupravljanja, kao izraz narodne volje, sada su
ograničavani obaveznim prisustvom predstavnika mletačkih vlasti, koji su im
nametali svoju volju. Republika je osvojeno područje proglasila za
vlasništvo države, za ,,zemlju principovu”. Država daje zemlju narodu samo
na uživanje, a ne u vlasništvo. Zato, kad neko umre bez zakonitog
nasljednika, njegova zemlja ponovo pripada državi. Umjesto ranije narodne
odbrane zavedene su regularne grupe koje je trebalo izdržavati. Godine 1690.
zavedeno je ubiranje desetine (decime), najprije samo od žita, a zatim od
svih poljoprivrednih proizvoda. Zavedeni su kuluk i rabota. Ratnički Srbi
koji su odvajkada navikli na ekonomsku slobodu sada su bili pritisnuti
feudalnim dažbinama, koje su bile davane u zakup i ubirane često na
najbezočniji način, pri čemu je onima koji nisu imali novca odgonjena stoka,
oduzimano skupocjeno oružje i alati. Najbolnije je u tome bilo što su
desetinu uzimali u zakup i pojedini narodni starješine. To je doprinosilo
njihovom bogaćenju, koncentrisanju zemljišnih posjeda u sve manjem broju
posjednika, a time i društvenom raslojavanju srpskog naroda.
Ovakvo stanje bijede i poniženja izazvalo je narodni otpor. U Bukovici,
Kotarima i biogradskom primorju buknula je 1704. otvorena buna kojoj je bio
vođa pop Petar Jagodić-Kuridža, paroh Petrove crkve u Biovičinu Selu.
Ustanici su napadali skupljače decime, ali i sve one koji su oklijevali da
priđu ustanku, palili im kuće i oduzimali imovinu, zabranili odvoz namirnica
u Zadar itd. Generalni providur Marin Zane je vještom taktikom paralizovao
ustaničku akciju, obećavajući da će se opravdani narodni zahtjevi ispuniti i
bez bune. Vrijeme pregovora poslužilo je za hvatanje vođa ustanka i
obezglavljivanje narodnog otpora. Vođe ustanka su kažnjeni najtežim kaznama.
Kuridža je dopao teške tamnice u kojoj je izdržao punih četrdeset godina.
Pušten je 1746. slijep i gotovo nepokretan. Poslije tri godine umro je u
Zadru.
Još se ova buna nije ni stišala, dođe 1705. do novog ustanka u Cetinskoj
krajini zbog toga što je novi providur Bustino Riva naređivao da srpski
episkop Nikodim Busović ne smije postavljati sveštenike bez odobrenja
latinskih biskupa. Vođa ustanka u kome je uzelo učešća 7.000 naoružanih Srba
bio je dragovićki kaluđer Isaija. Mećutim, i ova buna je bila u krvi
ugušena. Kaluđer Isaija je bio otjeran na doživotnu robiju, a episkop
Nikodim je prognan iz države. Otišao je u Svetu Goru, a otuda na hadžiluk u
Palestinu. Na mnoge njegove molbe konačno mu je dozvoljeno da se vrati pod
uslovom da se ne smije miješati u poslove dalmatinskog episkopa, jer mu je
to Meletije Tipaldi zabranio. Busović je i na to pristao. Nostalgija za
rodnom Dalmacijom bila je od svega jača. Došao je u manastir Dragović, a
zatim je sagradio kuću u Vrlici, gdje se liječio u bolesti. Predosjećajući
da mu se približava smrt, Busović je prešao u svoj postrig, manastir Krku,
gdje je i umro 20. decembra 1707. i sahranjen u manastirskoj crkvi.
U vrijeme uprave episkopa Nikodima Busovića crkvenim životom pravoslavnih
Srba u sjevernoj Dalmaciji, prebjegao je 1695. u južne predjele mletačke
Dalmacije hercegovački episkop Savatije Ljubibratić, koji je i od mletačke
vlade dobio odobrenje da može vršiti crkvenu jurisdikciju u tim predjelima.
Nastanio se najprije u Čardaku a zatim u Toploj kod Hercegnovog. Srbi
sjeverne Dalmacije, ostavši sada bez svoga episkopa, zamolili su episkopa
Savatija da i njih primi pod svoju jurisdikciju. Njihova želja se mogla
ostvariti, jer je na mjesto providura Bustina Rive došao tolerantni
Vendramin. Srbima je laknulo. Imali su svog episkopa i relativan crkveni
mir. Ali, za kratko. Novi zadarski nadbiskup Vićentije Zmajević, čovjek
velikih sposobnosti ali i velike netrpeljivosti, okomio se svom snagom na
pravoslavne. Odmah po njegovom dolasku (1713.) pravoslavnim sveštenicima je
naređeno da ne mogu vršiti službu bez odobrenja latinskih biskupa, a
pravoslavnim Skradinjanima zabranjeno zidanje nove crkve. Narod se ponovo
uznemirio. Moralnu podršku dao mu je pećki patrijarh Mojsije Rajović, koji
je obilazeći zapadnu Bosnu svratio i u manastir Dragović, odakle je uputio
pismo episkopu Savatiju i narodnim prvacima. Ovaj momenat i novi rat sa
Turcima zaustavili su Zmajevićevu prozelitističku agresiju, ali samo
privremeno. Poslije Požarevačkog mira (1718.) ona će opet ojačati.
Kako je u to vrijeme umro episkop Savatije, preuzeo je upravu ove eparhije
njegov sinovac arhimandrit Stefan Ljubibratić, koga je patrijarh Mojsije sa
znanjem dalmatinskog mletačkog providura zavladičio na Sretenje 1719. Novi
episkop se nastanio u manastiru Dragoviću. Providur je poklonio njemu i
manastiru dosta obradive zemlje oko manastira i kuću episkopa Nikodima
Busovića u Vrlici. Episkop Stefan je odmah počeo da obilazi eparhiju i u
Kninskom Polju je održao skupštinu sa sveštenstvom radi učvršćenja
discipline i pastirske revnosti. Dok su mletačke lokalne vlasti bile
zadovoljne radom episkopa Stefana, nadbiskup Zmajević je energično ustao
protiv njega i tražio od mletačkog senata da se Ljubibratić odmah ukloni iz
Dalmacije. U svom spisu Ogledalo istine, koji kipti od mržnje protiv Srba i
njihove vjere, Zmajević prikazuje ugled i autoritet episkopa Stefana među
Srbima: ,,... Obilazio je gordo provinciju sa srpskim otrovima u rukama da
ih širi na štetu vjere. Bogata i arogantna momčina isticao se kao neki
vladalac, izdavajući apsolutnim gospodarstvom zakone i nalažući terete na
bijedni narod. Sve je trpio potišten narod, jer je odan do obožavanja novom
mitropolitu, na koga je gledao kao na neko božanstvo, koje ima u rukama
nagradu i kaznu. I sama prostota katoličkih težaka zanosila se gledajući
veličanstvo i dostojanstvo njegovo, i kao da im je godio ovaj varljivi
izgled...” Iako je učeni profesor padovanskog univerziteta, pounijaćeni Grk
Nikola Papadopuli, dokazao lažnost Zmajevićevih optužaba prema kojima je
,,srpska vjera gora od anabaptista, jednaka donatistima i drug ikonoklasta,
i gora od sviju drugih jeretika, koji su lajali protiv neba, ona je također
drug i origenista”, iako se Moćenigo zauzimao za Ljubibratića, sve je bilo
uzalud. Moćenigo je 1721. smijenjen, a na prijedlog novog providura Dijeda
izdao je Senat 11. aprila 1722. dukal na osnovu koga je episkop Stefan
Ljubibratić prognan iz Dalmacije. Prešao je u Medak u Lici, odakle je do
1725. vodio brigu o crkvi u Dalmaciji. Tada je izabran za episkopa
kostajničkog.
Zmajević i njegovi saradnici su smatrali da su sada blizu cilja. Međutim,
obezglavljeni narod se okupio oko svojih manastira, sakupio svu svoju snagu
i dao neočekivano snažan otpor i iz svoje sredine izbacio novog vođu tog
otpora. Bio je to mladi benkovački paroh Simeon Končarević. On je 1731. sa
znanjem i odobrenjem providura Vendramina sazvao u Benkovcu skupštinu
srpskih delegata iz cijele Dalmacije i Boke Kotorske. Skupština je u
prisustvu vladinog izaslanika donijela rezoluciju od šest tačaka, u kojoj se
izražava nepokolebljiva odanost pravoslavnoj vjeri, ne priznaje se vlast
latinskih biskupa nad pravoslavnima, a pravoslavnim sveštenicima se
zabranjuje svaka zajednica u bogosluženju sa rimokatolicima, zbog razlike u
dogmatima, i naposljetku se zahtijeva da se Srbima dozvoli izbor novog
episkopa.
Benkovačka skupština imala je u istoriji dalmatinskih Srba ogroman značaj.
Ona predstavlja početak jedne organizovane borbe u kojoj podjednako
učestvuje klir i narod. Ona nema više lokalni i oružani karakter kao bune
popa Kuridže i kaluđera Isaije, već je izraz opšteg narodnog otpora koji
time dobija na snazi. Ugled Simeona Končarevića je naglo porastao.
Crnogorski mitropolit Sava Petrović proizveo ga je 1735. za protopopa, čime
je i formalno postao prvak dalmatinskog sveštenstva sa kojim je uporno
tražio da im se postavi episkop. Protiv srpskih nastojanja ponovo se digao
nadbiskup Zmajević, koji je dobio podršku novoga dalmatiskog providura.
Latinski biskupi su ponovo dobili pravo da nadgledaju pravoslavne crkve i
postavljaju pravoslavne sveštenike. Senat se kolebao. Bojeći se narodne
bune, odobrio je 1736. da Srbi mogu sebi da izaberu episkopa, ali kad se
tome usprotivio Zmajević, odluka je povučena. U Dalmaciji je stanje bilo
očajno. Providur je čak naređivao da se ruše neke pravoslavne crkve,
pojedini Srbi su počeli da se sele u Austriju, a drugi su bili spremni na
bunu, od čega ih je zadržavala samo prisebna taktika prote Končarevića. U
ovom naelektrisanom vremenu, kad su pravoslavni sveštenici trpjeli progone i
tamnice, kad je mletačka vlast svaki čas mijenjala svoj odnos prema Srbima,
a Zmajević već predviđao likvidaciju pravoslavlja u Dalmaciji, jer je ponovo
potvrđena naredba o potčinjavanju pravoslavnih sveštenika i vjernih
latinskim biskupima, sastadoše se Srbi 1750. na Dalmatinskom Kosovu i
izabraše svoga obudovjelog protu Simeona Končarevića za episkopa
dalmatinskog. Po blagoslovu pećkog patrijarha Atanasija hirotonisao je
Končarevića u Trebinju 1751. dabrobosanski mitropolit Gavrilo sa još dva
episkopa. Po mjestu svog izbora Končarević se često nazivao ,,kosovski
vladika”.
Episkop Simeon Končarević se nastanio u Benkovcu i tiho otpočeo svoj rad na
organizaciji crkve u sjevernoj Dalmaciji, koju je podijelio na pet
protopopijata. Arhimandrita krčkog Nikanora Rajevića odredio je za svog
egzarha. Nastojao je da se u svakoj većoj parohiji otvori škola. Da bi i sa
političke strane legalizovao svoj položaj zatražio je od Senata potvrdu svog
izbora. U Zadru je 1752. razgovarao sa providurom i uvjeravao ga da njegov
izbor nije u suprotnosti sa interesima države i molio ga da ga preporuči
Senatu za potvrdu. Međutim, providur mu je oduzeo arhijerejsku gramatu, a
Senatu predložio da se Končarević uhapsi. Bojeći se narodne bune, Senat nije
usvojio ovako grub progon Končarevića, već je početkom aprila 1753. naredio
da se on na mudar način ukloni iz Dalmacije. Zaista, Končarević je morao da
19. aprila 1753. pređe granicu i da se nastani u Lici, u Popini više
Zrmanje.
Otuda
je preko svog egzarha Nikanora Rajevića upravljao četiri godine crkvom u
Dalmaciji. Molio je mletačke vlasti da mu dozvole povratak u Dalmaciju,
makar i ne vršio episkopsku vlast, već samo da boravi u jednom od tamošnjih
manastira, ali sve je bilo uzalud. Zato je Končarević morao da preduzme
nešto sasvim drugo. Krajem jula 1757. otišao je sa jednom grupom
dalmatinskih Srba, u kojoj je bio i njegov sin Ignjatija i smokovićki
sveštenik Lazar Vujinović, u Rusiju. Mletačka Republika je ovaj njegov
postupak shvatila kao neprijateljski akt protiv države, te ga je 1759.
proglasila državnim izdajnikom i zabranila svako održavanje veze s njim.
Končarević je po dolasku u Rusiju upoznao rusku vladu s položajem Srba u
Dalmaciji, na osnovu čega je vlada intervenisala kod Republike preko svog
poslanika u Beču. To je prilično uticalo na razvoj događaja. Godine 1762.
vladika Končarević i sveštenik Lazar Vujinović pođoše preko Beča prema
Dalmaciji, ali je samo pop Lazar došao u svoj Smoković, dok se vladika morao
da zadrži u Popini i Gračacu, odakle je krišom dolazio u manastir Krupu.
Kako je Končarević tada organizovao novu grupu iseljenika u Rusiju, među
kojima je bilo i turskih i austrijskih podanika, negodovale su protiv njega
i turske vlasti iz Bosne i austrijske vlasti Karlovačkog generalata, te je
on protjeran iz Like. Otišao je ponovo u Rusiju odakle se više nikada nije
vratio. Umro je 26. avgusta 1769. u kijevskom Petropavlovskom manastiru.
Prije smrti dovršio je svoju istoriju srpskog naroda i crkve u Dalmaciji,
koju je Milaš nazvao Ljetopis građanskih i crkvenih događaja. Milaš je u
ovom spisu vidio ,,pravo blago za dalmatinsku proš-lost” i obilno ga
koristio u svom kapitalnom djelu Pravoslavna Dalmacija.
Poslije odlaska episkopa Simeona Končarevića u Rusiju obraćali su se
pravoslavni Srbi iz sjeverne Dalmacije u duhovnim stvarima mitropolitu Crne
Gore ili episkopima gornjokarlovačkim koji su ponekad u svojoj titulaturi
pominjali i Dalmaciju. Administrativne crkvene poslove u Dalmaciji vodio je
arhimandrit Nikanor Rajević. Poslije njegove smrti (1770.) vodio je crkvene
poslove krčki iguman Nikanor Travica, a od 1778. postao je ,,vlastnij
arhimandrit i cerkovnij upravitelj” Nikanor Bogunović. Otpornost
dalmatinskog sveštenstva i naroda, emigraciono raspoloženje i rusko
interesovanje za sudbinu Srba i pravoslavlja u Dalmaciji učinili su da je
Mletačka Republika konačno 1780. bila primorana da izda zakon o slobodi
pravoslavne vjere u Republici. Blagodarenjima koja su tom prilikom održana u
dalmatinskim pravoslavnim crkvama završio se jedan bolni period u životu
dalmatinskih Srba.
Odmah poslije proglašenja novog zakona Carigradska patrijaršija je već 1781.
postavila u Mlecima Sofronija Kutavali za mletačko-dalmatinskog episkopa, a
ovaj je 1783. imenovao Bogunovića za svog vikara u Dalmaciji. Tako je
pravoslavna Dalmacija dobila svog nadležnog episkopa, a radom njegovog
vikara počela je obnova crkvenog života zaparloženog u dugim i teškim
borbama za vjerski opstanak.
Pretkraj uprave arhimandrita Nikanora Bogunovića vratio se u Dalmaciju
poslije svojih dugih putovanja i dužeg boravka u Rusiji arhimandrit Gerasim
Zelić, postrižnik manastira Krupe, čovjek sposoban, ali uz to ambiciozan i
pretenciozan, zbog čega je došao u sukob sa Bogunovićem, te je htio da opet
napusti Dalmaciju. Ali, kako je Bogunović uskoro umro, ostade Zelić u Krupi.
Godine 1794. izabere ga krupsko bratstvo za svog starješinu, a 1796, izaberu
ga predstavnici manastira i sveštenstva kod crkve sv. Đurđa u Kninskom Polju
za general-vikara u Dalmaciji. U to vrijeme Dalmacija je promijenila
gospodare. Godine 1797. konačno je propala Mletačka Republika pod udarcima
Napoleonove vojske. Prema odlukama mira u Kampoformiju (18. oktobra 1797.)
pripale su Istra, Dalmacija i Boka Kotorska Austriji.
Za vrijeme austrijske uprave Zelića je uznemiravao novi suparnik, Simeon
Ivković, koji, iako nije birao sredstva, nije uspio da postane dalmatinski
episkop, pa čak ni generalni vikar. Zelić je i dalje upravljao eparhijom,
uspostavio vezu sa mitropolitom Stefanom Stratimirovićem, kome se doduše i
dalmatinsko sveštenstvo obraćalo žaleći se na Zelićevu strogost.
Stratimirović je pokušavao da Dalmaciju pripoji Gornjokarlovačkoj eparhiji,
ali Austrija to nije odobrila.
Poslije Napoleonove pobjede nad ruskom i austrijskom vojskom kod Austerlica
(1805.) morao je austrijski car Franjo I da ustupi Dalmaciju Napoleonu.
Nakon tri godine (1808.) pala je pod Francuze i Dubrovačka Republika. |
|
|