|
6.
DALMATINSKA EPARHIJA
Francuzi su ukinuli sve feudalne i konfesionalne privilegije, a građane
izjednačili pred zakonom. Vjerska sloboda konačno je došla i u Dalmaciju.
Pravoslavni Srbi su pod novim gospodarom odmah zatražili da im se dozvoli
organizovanje eparhije i postavljenje episkopa. Već 1808. održana je u crkvi
sv. Ilije u Zadru crkveno-narodna skupština kojoj je predsjedavao Dandolo,
generalni guverner Dalmacije. Od četrdeset učesnika skupštine samo je
sedamnaest bilo sveštenih lica, a dvadeset tri su bili svjetovnjaci.
Skupština je donijela odluke o osnivanju eparhije i bogoslovije, o
ustrojstvu parohija, manastira i dr. Skupštinske zaključke, koje je Dandolo
toplo preporučio, nosila je u Pariz delegacija na čelu sa Gerasimom Zelićem.
Car je odobrio odluke zadarske skupštine i 1809. donio odluku o osnivanju
samoupravne srpske eparhije u Dalmaciji sa sjedištem u Šibeniku. Još prije
povratka ove delegacije u Dalmaciju car je 1810. na prijedlog Dandola
imenovao za dalmatinskog episkopa Venedikta Kraljevića, iz Bosne dobjeglog
episkopa grčke narodnosti, a za njegovog vikara u Boki Kotorskoj
arhimandrita Gerasima Zelića.
Zelić je u Boki dočekan svečano, ali kako je i tamo, zatekavši nesređeno
stanje crkvenog života, pokazao suviše strogosti u svome radu, izazvao je
dobar dio sveštenstva protiv sebe. Ni njegovi odnosi sa episkopom Venediktom
Kraljevićem nisu dugo ostali dobri. Kad je Zelić bez episkopske dozvole
osvetio crkvu u Kotoru, došlo je između njihdvojice do sukoba. Nesloga sa
sveštenstvom i sa episkopom pobudile su Zelića da dade ostavku i povuče se
1811. u svoj manastir Krupu, odakle je i dalje vodio borbu protiv
Kraljevića.
Francuska uprava Dalmacijom nije dugo trajala. Već 1813. potpala je
Dalmacija opet pod Austriju. Venedikt Kraljević je znao da Zelića u Beču
smatraju svojim čovjekom i da će se više vjerovati Zeliću nego li njemu koga
su za dalmatinskog episkopa doveli Francuzi. Zato je na sve načine nastojao
da se dodvori austrijskim vlastima. Zelić je to takođe činio. Kad su iz Beča
o tome konsultovali mitropolita Stratimirovića, predložio je on da se oba
suparnika uklone: episkopa Kraljevića da penzionišu, a Zelića da vrate u
njegov manastir. jer, ,,ni jedan ni drugi za ono sposobni nijesu”. Međutim,
u Beču su osjetili da je Kraljević mek i da bi mogao poslužiti unionističkim
ciljevima koje je austrijska država pomagala. Zato su austrijske vlasti
učinile direktan i jak pritisak na Kraljevića. Inicijativu kao da je imao
sam car, koji je poslije nekoliko susreta sa Kraljevićem pozvao ga s jeseni
1818. u Beč, gdje je ostao sve do proljeća 1819. Pravoslavni Šibenčani su
upozoravali i preklinjali Kraljevića pred odlazak u Beč da se čuva da ga ne
navedu na uniju, a on ih je uvjeravao da nemaju čega da se boje, jer on
bajagi ide u Beč da pomoću mitropolita Stratimirovića ishodi od cara
nastavnike za bogosloviju.
U Beču je doista bilo dogovora o otvaranju bogoslovije, ali unijatske a ne
pravoslavne. I tek što se Kraljević vratio s proljeća 1819. u Dalmaciju,
stigoše za njim četiri unijatska učitelja iz Galicije. Narod se uzbunio,
narodni predstavnici su izrazili Kraljeviću svoje negodovanje i saopštili mu
da ga zbog toga što se pounijatio ne priznaju više za svog episkopa,
podnijeli su žalbu guverneru Tomašiću u Zadru, a naposljetku i mitropolitu
Stefanu Stratimiroviću, a ovaj caru. Sve je bilo uzalud. U Beču se smatralo
da je šteta napustiti jedan dobro započeti rad na postizanju unije. Zelić je
1820. pozvan u Beč da ne bi kvario planove u Dalmaciji, koju više nikad nije
vidio. Iz Beča je sproveden u Budim, gdje je bio konfiniran sve do smrti
(1828).
Ovaj dalmatinski problem riješio je sam narod. Na Duhove, 10. maja 1821,
zavjerenici su pucali na Kraljevićeve kočije, misleći da se u njima vozio
on, a u njima je bio i poginuo unijatski učitelj kanonik Stupnicki. Poslije
mjesec dana ranama je podlegao i gradski zapovjednik. Interesantno je da je
jedan od trojice atentatora bio rimokatolik. Sad su i Kraljević i njegovi
bečki protektori vidjeli da sa Dalmatincima nema šale. Kraljević je najprije
pobjegao u Zadar, a otuda u Italiju, odakle se više nikada nije vratio.
Penzionisan je 1828. Umro je tek 1862. u 97. godini života. U svom
testamentu je tvrdio da nikada nije iznevjerio učenje svoje pravoslavne
crkve, pa je u to uvjeravao i svoje pravoslavne savremenike, koji su ga
sretali u Veneciji kao penzionera.
Gerasim Zelić je u tuzi i čežnji za Dalmacijom dovršavao svoje dane u
Budimu. Prije smrti je od novca koji je uštedio osnovao dva fonda, dvije
zadužbine. Prvu je osnovao 1825. sa ciljem da se iz nje uzimaju sredstva za
školovanje svešteničkih kandidata iz Dalmacije u gimnaziji i bogosloviji
karlovačkoj, pa da se zatim u ,,milo moje otečestvo Dalmaciju povrate i
sonarodnikom mojijem, za kojih serdce i duša moja dan i nošč bdi,
bogopočitajemi stada Hristova pastiri postanu.” Drugu zadužbinu je osnovao
za srpske ,,normalne škole u Dalmaciji.” Četrdeset godina poslije Zelićeve
smrti prenio je njegove kosti zahvalni mu pitomac episkop bokokotorski
Gerasim Petranović u manastir Krupu, koju je Zelić mnogo zadužio svojim
radom i bogatim poklonima koje je donio iz Rusije. On je zaista bio veliki
ljubitelj svoga ,,otečestva i naciona.”
Poslije odlaska episkopa Venedikta Kraljevića upravljao je eparhijom
zadarski paroh Spiridon Aleksijević, čovjek kulturan, jedan od učenika
Dositeja Obradovića. On nas je zadužio autobiografskim spisom Spomenak
Miloradov i drugim književnim djelima. Tek pošto je Kraljević penzionisan
pošlo je za rukom mitropolitu Stefanu Stratimiroviću da se 1829. za
dalmatinskog episkopa postavi Josif Rajačić, arhimandrit gomirski, čovjek
solidne kuture i politički nekompromitovan. Time je bio normalizovan crkveni
život Dalmatinske eparhije, koja se prostirala od Istre do Boke Kotorske.
Ali, austrijske vlasti nisu se odrekle svojih prozelitističkih namjera. Dok
je tolerantan guverner Tomašić u Beču preporučivao Rajačićeve planove o
uređenju crkvenih poslova u Dalmaciji, tamo su spremani planovi kako da se
baš ometu njegovi planovi o uređenju eparhije, osnivanju bogoslovije i
unapređenju svešteničkog stanja. Umjesto podrške stizali su Rajačiću iz Beča
zahtjevi da se iz dalmatinskih crkava uklone ruske bogoslužbene knjige, koje
će se zamijeniti knjigama štampanim u Austriji. Rajačić se tome odupro i
dokazivao kako u upotrebi ruskih bogoslužbenih knjiga nema nikakve političke
opasnosti. Kako mu nije dozvoljeno da otvori bogosloviju kakvu je želio,
pošlo mu je za rukom da otvori u Šibeniku privremenu klirikalnu školu (v.
proto Vrcelj), kojoj je prvi nastavnik bio jerođakon Atanasije Čurlić.
U to vrijeme snašla je Dalmatinsku eparhiju neočekivana bijeda. Dvojica
sveštenika, Petar Krička, paroh iz Kričaka i Marko Busović, paroh iz
Baljaka, koji su odgovarali zbog sablažnjivog života u konkubinatu i
otkazali poslušnost svome episkopu, prešli su u uniju, pa su vrbovali i
svoje parohijane da i oni pođu za njima. Novi dalmatinski guverner grof
Lilijenberg svesrdno je pomagao ovu akciju, ali se Rajačić tome energično
usprotivio. Žalio se i u Beč i tražio carsku zaštitu. Dok je ova prepiska
trajala, propagatori unije su u drniškom kraju aktivno radili na unijaćenju
u želji da svoju akciju omasove. Međutim, 1832. samo je 14 Srba potpisalo
izjave u ime ukupno 46 duša. Iduće godine taj se broj skoro utrostručio, jer
su upotrebljena razna obećanja i davan novac obraćenicima, pravoslavno
sveštenstvo na tom području maltretirano, a crkvena prava zakidana i
eparhijska vlast ograničena u svim funkcijama. Narodno strpljenje bilo je
pri kraju i otaor prozelitističkim nasrtajima bivao je sve grublji. Kad je
1. marta 1834. neki pounijaćeni Jovan Kašić, zvan Kerić, ubio popa Petra
Kričku zbog ličnih razmirica, situacija je bila još naelektrisanija. Vlasti
su davale unijatskoj propagandi još oveću podršku, u Kričkama i Baljcima su
sagrađene dvije velike unijatske crkve, koje su državu koštale 50.000
forinti, pohapšeno je nekoliko pravoslavnih sveštenika i dva Miovića iz
Drniša, za koje je istraga kasnije utvrdila da su nevini.
Episkop Josif Rajačić je 1834. premješten na Vršačku eparhiju, a njegov
nasljednik Pantelejmon Živković (1834-1836) za kratko vrijeme upravljanja
ovom eparhijom imao je mnogo gorkih dana, jer se unija počela da širi i u
Vrlici. Svu rugobu metoda oko unijačenja prikazao je Simo Matavulj u svojoj
pripovijetci Pilipenda. Za vrijeme gladi država dijeli žito rimokatolicima
,,na poček”, a pravoslavnima badava, ako hoće da se ,,upišu u carsku vjeru”,
inače ne. I dok predstavnik onih koji neiskreno pristaju na prevjeru čini to
samo ,,dokle izimimo, dokle spasemo nejač i čeljad, pa onda lako ćemo”,
Pilipenda ostaje postojan u vjeri otaca: ,,Ja se uzdam u moga srpskog Rista.
Ako će mi pomoći, hvala mu, ako neće i onda mu hvala, jer mi je sve dao, pa
mi može sve uzeti, i dušu.”
Kad je i episkop Pantelejmon Živković napustio Dalmaciju, zaboljelo je to
narod, a propagatorima unije davalo krila. Sljedećih osam godina bez
episkopa bilo je vrijeme velikih smutnji, trzavica i nemira. Tada je 1841.
sjedište eparhije zajedno sa bogoslovijom premješteno iz Šibenika u Zadar.
Te godine umro je i guverner Dalmacije grof Lilijenberg, a car izdao odluku
protiv prozelitizma. Pravoslavna Dalmacija je odahnula. U takvoj situaciji
došao je za dalmatinskog episkopa Jerotej Mutibarić (1843-1853), koji je
uspio da povrati neke od pounijaćenih Srba i imao sreću da dočeka 1849.
godine carski patent o ravnopravnosti pravoslavne vjere u carstvu i
ministarsku naredbu o prelazu iz jedie hrišćanske vjeroispovijesti u drugu.
Unijatska agresija iako nije prestala ipak je u mnogome oslabila i
kompromitovala se ružnim metodama. Mutibarićeva pak revnost doprinijela je
da su se mnogi od pounijaćenih i dalje vraćali u pravoslavlje, među
sveštenstvom je zavodio uzoran poredak i disciplinu, unapredio ljepotu
bogosluženja, koje je i sam mnogo volio i obilazeći često eparhiju služio i
po najmanjim selima.
Na temeljima desetogodišnjeg rada episkopa Jeroteja Mutibarića razvio je
svoj dugogodišnji rad episkop Stefan Knežević (1853-1890), porijeklom
Dalmatinac iz Oćestova, čovjek solidne bogoslovske i opšte kulture sa
smislom za praktični rad i veliki ljubitelj svog naroda i Dalmacije. Sve to,
i dugo upravljanje eparhijom, doprinijelo je da su i rezultati Kneževićeva
rada bili veliki. Doduše, bilo je to i značajno vrijeme u životu Dalmacije u
kojoj se probudio nacionalni život Hrvata i Srba, koji su u početku pokazali
neobično lijepu bratsku slogu u zajedničkoj Narodnoj stranci, koja je dobila
veliku nadmoć nad ,,autonomaško-talijanaškim taborom.” Među ,,narodnjacima”
isticali su se od Srba, pored episkopa Stefana Kneževića, Stjepan Mitrov
Ljubiša, Medo Pucić, prota Jovan Sundečić, arhimandrit Jerotej Kovačević i
braća Božidar i Gerasim Petranović, a od Hrvata Miho Klajić, don Mihovilo
Pavlinović, Đuro Pulić, Natko Nodilo i Lovro Monti. U školama je uvođen
narodni jezik, po selima su otvarane čitaonice, počeli su izlaziti listovi i
novine. U Zadru je 1861. osnovana Matica dalmatinska najviše zalaganjem
braće Petranovića, te je Božidar i bio dugogodišnji predsjednik Matice. On
je već 1836. izdao prvu knjigu Srpsko-dalmatinskog almanaha, koji će od
1841. izlaziti pod imenom Srpsko-dalmatinski magazin. Časopis je donosio
članke i dragocjenu građu za istoriju i poznavanje Dalmacije, specijalno
istorije srpske crkve u Dalmaciji.
Uzajamna sloga Srba i Hrvata u Dalmaciji bila je poremećena poslije
okupacije Bosne i Hercegovine, kad je austrijska politika u svojoj težnji za
prodorom na Istok uspjela da u jednom dijelu hrvatske katoličke političke
javnosti nađe pristalice svojih planova, ubijedivši ih da je ona njihova
država, jer je austrijski car ujedno i kralj Hrvata, koji će im povratiti
Zvonimirovo kraljevstvo i veličinu na osnovu ,,hrvatskog istorijskog
državnog prava.” Plamene parole su zavele neke od Hrvata ,,narodnjaka” i oni
se počeše odvajati. Narodna stranka se podijelila. Hrvati na čelu sa don
Mihovilom Pavlinovićem osnovaše Hrvatsku narodnu stranku i zadržaše kao
svoje glasilo Narodni list, a Srbi osnovaše Srpsku narodnu stranku na
Primorju i pokrenuše svoj organ Srpski list, kasnije Srpski glas sa parolom
,,Brat je mio koje vjere bio”. Dubrovački Srbi pokrenuše svoj list
Dubrovnik. Među dalmatinskim Srbima tada se naročito istakao Sava
Bjelanović, koji je sav svoj život i rad posvetio političkoj borbi Srba u
Dalmaciji i uređivanju Srpskog glasa. Uz njega su u javnom i političkom
životu dalmatinskih Srba uzeli najvidnijeg učešća Dušan Baljak, Ignjat
Bakotić i Antun Fabris, sve kulturni ljudi, patriote i pronicljivi
političari.
U to vrijeme bilo je značajnih datuma i u crkvenom životu dalmatinskih Srba.
Osnovana je i konačno otpočela rad eparhijska konzistorija (1860.),
bogoslovija je 1864. uzdignuta na viši stepen, te su u nju od tada primani
samo kandidati sa punom gimnazijom, propisan je Novi red za konzistoriju
(1870.), osnovan fond za pomaganje svešteničkih udovica i siročadi (1869.),
a episkop Stefan Knežević je iz vlastitih sredstava osnovao jedan fond za
više obrazovanje jednog mladića iz Dalmacije, drugi za izdavanje duhovne
literature i naposljetku fond iz koga će se svake godine davati miraz po
jednoj djevojci iz njegovog rodnog sela koja se uda za Srbina.
Godine 1870. odvojila se Boka Kotorska i Dubrovnik u zasebnu Bokokotorsku
eparhiju, ali su te iste godine obje eparhije, uslijed novog političkog
odnosa između Austrije i Ugarske, bile izdvojene iz sastava Karlovačke
mitropolije i ušle u sastav novokreirane Bukovinsko-dalmatinske mitropolije.
Sjedište Svetog sinoda ove vještačke crkve bilo je u Beču. Tu je 1890.
posvećen novi dalmatinski episkop Nikodim Milaš (1890-1910), rodom iz
Šibenika, koji je stekao odličnu spremu svršivši karlovačku bogosloviju i
kijevsku duhovnu akademiju. U Beču je slušao filozofiju. Kao eminentan
naučni radnik, naročito u oblasti kanonskog prava i crkvene istorije, Milaš
je služio na čast svojoj eparhiji a kao naučnik je stekao svjetski ugled i
do danas nije prevaziđen u našoj nauci crkvenog prava. Njegova pak
Pravoslavna Dalmacija je još uvijek osnov cjelokupnom proučavanju istorije
Pravoslavne crkve u Dalmaciji. Milašev nasljednik episkop Dimitrije
Branković (1910-1920) je dočekao stvaranje jugoslovenske države i
ujedinjenje Srpske pravoslavne crkve i vaspostavljanje patrijaršije u čiji
sastav su 1920. ušle i Dalmatinska i Bokokotorska eparhija.
Među bokokotorskim episkopima (Gerasim Petranović, Dositej Jović, Vladimir
Boberić) naročito se istakao Gerasim Petranović svojim literarnim i
kulturno-prosvjetnim radom, naposljetku i svojim autoritetom koji je stekao
u kulturnoj javnosti još prije svog izbora za episkopa.
Srpski narod i njegova crkva u Dalmaciji ušli su u naše dane sa mnogo bolnih
uspomena, ali i sa velikim rezultatima rada i žrtava najboljih narodnih
sinova. I još sa nečim: sa poukom svoje istorije kao ,,učiteljice života” da
je sreća svih stanovnika kršne, ali ponosne Dalmacije u bratskoj slozi u
kojoj ,,rastu male stvari, a nesloga sve pokvari.” |
|
|