|
ISTINA
Bogoslovski časopis pravoslavne Eparhije dalmatinske 3-4/2000
SADRŽAJ
Episkop Nikodim Milaš PRAVOSLAVNA DALMACIJA; Episkop Fotije Sladojević
SRPSKA PRAVOSLAVNA CRKVA U KRAJINI I HRVATSKOJ;
N. D. Uspenski
EVHARISTIJA U DOBA APOSTOLA;
Arhimandrit
Kiprijan Kern TIPOVI LITURGIJA; N.N. Afanasjev VEČNO I PROLAZNO U CRKVENIM
KANONIMA; Nikodim Svetogorac TUMAČENjE KANONA NA VOZDVIŽENjE
ČASNOG I
ŽIVOTVORNOG KRSTA GOSPODNjEG; Mitropolit Moskovski Filaret DUHOVNO
SAVRŠENSTVO BOGOMAJKE; PRILOG ISTORIJI RUSKOG STARČESTVA;
POUKE STARCA
PAJSIJA; POUKE STARCA JEFREMA;
Dr Ksenija
Končarević ŽENA U PRAVOSLAVNOJ CRKVI:POGLED “IZNUTRA”;

izdvajamo iz sadržaja
ARHIMANDRIT KIPRIJAN
KERN
- TIPOVI LITURGIJA -
(Sistematizacija evharistijskih molitava
prema njihovim obeležjima)
Prevod s
ruskog:
dr Ksenija Končarević
Tokom istorije
evharistijska molitva pretrpela je nemali broj izmena. Jedinstvena po
suštini i zamisli, potekla od Jednog i Jedinog Utemeljitelja, Večnoga
Arhijereja Hrista, i iz iste one “gornje odaje svetoga i slavnoga Siona”,
anafora u svojoj prošlosti poznaje nemali broj i dopuna i redukcija; ona je
bila podložna raznoraznim i svakovrsnim uticajima i izmenama, i svoj
spoljašnji oblik izmenila je do te mere da bi bilo teško upoređivati
savremenu pravoslavnu ili koptsku liturgiju, o rimskoj misi da i ne
govorimo, sa onom “večerom Gospodnjom” koju su poznavali i koju su
savršavali apostoli, nepoznati autor “Didahi” ili sv. Justin Filosof.
Razloga za ovo ima više.
Pre svega, imamo u vidu širenje hrišćanstva po svoj vaseljeni i udaljavanje
od jedinstvenog središta “Siona, Majke crkava, obitavališta Božijega”.
Dalje, tu je i uticaj lokalnih običaja i navika, koje će se uskoro
pretvoriti u tradicionalne kanonizovane norme, na savršavanje evharistijskog
bogosluženja. Sem toga, ako su na počecima hrišćanstva harizmatski patos i
ekstaza svaki put liturgu davali snage za sastavljanje novih molitava, sa
proticanjem vremena i sa prekidom harizmatskog življenja jednom pročitana
molitva ili jednom savršeni čin ubrzo bi postajali norma crkvene prakse, te
bi se ustalili i zahtevali priznanje verujućeg naroda. Tako će doći i do
pojave konzervativizma i tradicionalizma. Lepota starine, čar drevnosti,
uvek je, naime, sklona da u životu duha zakloni ono večno, neprolazno,
uistinu duhovno. Uporedo sa ovim pojavili su se istaknuti autoriteti,
učitelji i graditelji Crkve, koji će svojim trudovima u oblasti uređivanja
bogoslužbenog čina ustanovljavati nove oblike, forme koje će ubrzo postajati
normativne i zadobijati sveopšte priznanje kao najsavršenije u određenoj
crkvenoj regiji ili zajednici. Sve će ovo dovesti do velike diferencijacije
evharistijskih molitava. Broj anafora u pomesnim crkvama umnožiće se do te
mere da će vremenom postati neophodno ulaganje napora Crkve za unošenje
većeg poretka i skladnosti u ovoj sferi verskog života.
Na Zapadu se ova delatnost Crkve svodila na postepeno ograničavanje lokalnih
specifičnosti, a zatim i na njihovo potpuno ukidanje. A pošto tamo
diferencijacija nikada nije poprimila onakve i onolike razmere kao na
Istoku, rad na unifikovanju i pojednostavljivanju evharistijskog
bogosluženja bio je lakši i jednostavniji. Posle Tridentinskog koncila Zapad
zvanično zna jedino za “Missam Romanam”, te uz nju jedva trpi, kao izuzetak
i osobitu privilegiju za izvesne dane u godini, još savršavanje liturgije
Sv. Amvrosija u Milanu i mosarabske liturgije u Španiji. Naravno, nije ni
potrebno govoriti o savremenoj tendenciji Rima da tu i tamo u propagandne
svrhe uvodi takozvani “istočni obred”, to jest izmenjeni čin vizantijske,
koptske ili nestorijanske liturgije, usaglašen sa zapadnim modelom.
Na Istoku je proces diferencijacije bio izraženiji. Zajednice vernih koje su
se odvojili od Crkve sačuvale su svoje liturgije, a stvorile su čak i nove,
davši im, radi većeg autoriteta, nazive po imenima raznih apostola ili
Svetih Otaca Crkve. Abisinci, recimo, poznaju čak i “liturgiju Majke
Božije”. U vezi sa ovim, i proces unifikacije nije išao radikalno i do
kraja. Istok je, globalno posmatrano, tolerantniji od Zapada u pogledu
nacionalnih specifičnosti, jezika, običaja itd. Zato je, u granicama
pojedinačno uzetih konfesija, Istok očuvao veću raznovrsnost tipova
liturgije. Nekoliko različitih evharistijskih molitava egzistira paralelno,
i njihovo je mesto u crkvenoj godini regulisano bogoslužbenim tipikom. Tako
je u Pravoslavnoj Crkvi postao običaj da se savršavaju dve liturgije
(Zlatoustova i Vasilija Velikog). Pored toga, savršava se, premda ne u svim
crkvama, i liturgija Sv. ap. Jakova. Koptska crkva, sa svoje strane, poznaje
nekoliko liturgija, u etiopskoj je u upotrebi čak 16 liturgija, itd.
Sve ovo pruža podsticaj istraživaču u oblasti liturgike da pokuša da unese
izvesnu sistemnost u veliko mnoštvo tipova evharistije formiranih tokom
istorije, a koji su se savršavali i koji se savršavaju do dana današnjeg. Ne
jednom su činjeni pokušaji da se izvrši klasifikacija liturgija prema
njihovim karakterističnim odlikama. Postoji nekoliko shema, od kojih su
najvažnije sledeće:
1. Shema protojereja Maljceva
A. Istočne liturgije:
1. Aleksandrijske,
2. Mesopotamijske,
3. Jerusalimsko-antiohijske.
B. Zapadne liturgije:
1. Galikansko-mosarabska,
2. Milanska,
3. Rimska,
4. Kartaginska
2. Shema prof. A. Katanskog
A. Istočne liturgije:
1. Jerusalimsko-antiohijske,
2.
Aleksandrijske,
3. Mesopotamijske.
B. Zapadne liturgije:
a) grčkog tipa
1. Galska,
2. Špansko-gotska,
3. Galikanska,
4. Mosarabska,
5. Milanska,
b) zapadnog tipa ili
Missa
romana.
3. Shema L. Dišena
1. Sirijske liturgije,
2. Aleksandrijske liturgije,
3. Rimska liturgija,
4. Galikanska liturgija.
Dišen, pored ove, predlaže i pojednostavljenu verziju: 1. zapadne liturgije,
uključujući i aleksandrijsku, kao srodnu rimskoj, i 2. istočne liturgije,
odn. sirijska, jermenska i kesarijsko-konstantinopoljska.
4. Kabrolova shema
1. Rimska liturgija,
2. Milanska liturgija,
3. Galikanska liturgija,
4. Mosarabska liturgija,
5. Keltska liturgija.
Ovo je podela koja se odnosi isključivo na zapadne liturgije, pri čemu je
ona, kako priznaje i sam učeni liturgičar-benediktinac, sprovedena više po
filološkim kriterijumima nego po obeležjima obreda. Kada je reč o tipovima
istočnih liturgija, Kabrol smatra da se one mogu svesti na dve skupine:
1. Sirijska, u koju ulaze jerusalimska i antiohijska liturgija, i
2. Egipatska ili aleksandrijska.
5. Baumštarkova shema deli sve poznate evharistijske molitve na dve
grupe - u njegovoj terminologiji
postpositiv
& prepositiv.
U prvu ulaze galikanska i istočne liturgije, izuzev aleksandrijske,
nestorijanske i staromaronitske, pri čemu je poredak molitava u kanonu
sledeći:
praefatio,
institutio,
anamnesis,
epiclesis,
intercessio.
U skupinu prepositiv ulaze: aleksandrijska, koptska, Sv. Kirila, abisinska,
nestorijanska i staromaronitska liturgija. U ovom tipu
intercessio
(molitva zauzimanja, posredovanja) dolazi odmah iza
praefatio.
6. Shema Rahmanija, unijatskog sirijskog patrijarha, koji je otkrio i
prvi put izdao takozvani “Testamentum
Domini
nostri
Jesu
Christi”
(1899):
1. Vizantijsko-jermenske,
2. Haldejsko-mesopotamske,
3. Aleksandrijsko-etiopske liturgije, kojima on priključuje i Rimsku misu
kao srodnu Aleksandrijskoj. Najzad, tu je i
7. Brajtmanova shema, koju dopunjava Karabinov:
A. Sirijske liturgije, konkretno:
1. Liturgija CA
VIII,
2. Liturgija apostola Jakova, u grčkoj i sirijskoj redakciji, kojoj je
bliska i liturgija što ju je opisao Sv. Kirilo Jerusalimski i koju smo već
razmotrili.
B. Egipatske liturgije:
1. Liturgija apostola Marka,
2. Liturgija Sv. Kirila Aleksandrijskog,
3. Etiopska liturgija sv. apostola,
4. Liturgija iz Euhologija Serapiona Tmuitskog,
5. Anafora Sv. Grigorija Bogoslova.
V. Persijske liturgije, konkretno:
1.
Nestorijanska liturgija ap. Tadeja i Marija,
2. Liturgija Teodora Mopsuestijskog,
3. Anonimna, tzv. “Bikelov palimpsest”,
4. Nestorijeva liturgija.
G. Vizantijske liturgije:
1. Liturgija Sv. Vasilija Velikog,
2. Liturgija Sv. Jovana Zlatousta.
. . .
PRENOSIMO VAM SAMO DIO TEKSTA |
|


ISTINA br. 1
ISTINA br. 2
ISTINA br. 3
ISTINA br. 4
ISTINA br. 5
ISTINA br. 6
ISTINA br. 7
ISTINA br. 8 |